söndag 13 juni 2021

Vårens intervjuer: Dilan & Moa, Stefan Sundström, Ellen Sundberg, Roffe Wikström, Göran Holmquist (om Peps), Liten Falkeholm, Hederos Hellberg och Malena Jönsson



Vårterminen lider mot sitt slut. På bloggen har vi haft äran att prata med en rad intressanta personer. 

Den första komikerintervjun, med Dilan och Moa, fick en hel del läsare, även om någon var besviken över att "Sveriges enda punkare" inte var Thåström... 

Mest lästa blev intervjuerna med Stefan Sundström och Roffe Wikström. Två herrar som generöst delade med sig av sina erfarenheter och tankar, både kring nya skivor och deras långa karriärer. Ta några minuter och läs! 

Jag är väldigt glad över att jag kunde få intervjuer med Liten Falkeholm och Malena Jönsson, för att därmed ha intervjuat alla fyra kärnmedlemmarna i Tant Strul. Jag ville också göra tämligen långa intervjuer med Liten och Malena eftersom deras historier sällan berättats. Läs även intervjuerna med Nike Markelius och Kajsa Grytt (som bägge gjordes i höstas).

Hederos Hellberg var snälla nog att ställa upp samma vecka som deras emotsedda comebackalbum släpptes.

Ellen Sundbergs unika historia, med att ha vuxit upp i samma by som Bodil Malmsten, är så klart intressant i ljuset av hennes album med tonsatta Malmstendikter.

Sist men inte minst - vi ser Göran Holmquist kika fram bredvid Peps på bilden ovan. Göran har skrivit boken Spela för livet om den skånske spelemannen. Läs intervjun och läs sedan boken!

Jag hoppas kunna återkomma med nya intervjuer efter sommaren. Som liten musikblogg är det dock aldrig givet att artisterna ställer upp. Ibland krävs det många försök, på olika sätt, för att få till intervjun.

Jag har dock faktiskt bara fått ett enda uttryckligt NEJ sedan jag började göra intervjuerna, från en artist som är väldigt hyllad och fick en Grammis för bara en dryg vecka sedan. Sedan har jag frågat ytterligare fem artister som så här långt har valt att inte svara... En artist sade ja, men bad om att intervjun skulle ske längre fram. Det var för ungefär ett år sedan. Men jag lever på hoppet om att samtliga dessa artister så småningom ska bli intervjuade här.

Ett riktigt, ärligt känt STORT TACK till alla er artister som har ställt upp under 2020 och 2021 (så här långt)!

Och tack även till snälla PR-människor som bistått med bilder, bakgrundsfakta, kontakter med artisterna etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar