måndag 26 juni 2023

Bloggen möter Janne Borgh: ”500 personer i världen blir överlyckliga när jag gör en skiva”

Foto: Stefan Zimmerman


Janne Borgh, känd från bland andra The Moderns och Strindbergs, har släppt ett nytt album. Bloggen fick en pratstund med Sveriges kanske ende riktige powerpoppare.

Janne Borgh Fanclub – så heter albumet som kom ut tidigare i våras. Det är fyllt med trevliga powerpopdängor, en del stiliga ballader och många melodikrokar. De riktiga popkonnässörerna borde lyssna noggrant.

– Jag gillar ju Teenage Fanclub, till exempel. Jag tyckte det var kul att kalla sig själv sin egen fanclub, när man är den enda medlemmen själv. Jag tyckte det var lite kaxigt, så jag fastnade för det, säger Janne Borgh.

Albumet Janne Borgh Fanclub är nästan ett ”riktigt” soloprojekt – Borgh spelar det mesta själv, men har stor hjälp av Tomas Nilsson. Mats Johansson, tidigare The Moderns-kollega, är med och körar på några spår. Två olika trummisar, Jesper Andersson och Niclas Österberg, bidrar också.

– Jag har gjort det mesta här hemma själv, i min egen lilla hemstudio. Sedan skickar jag det till Tomas Nilsson i Falköping, han har en riktig studio där.

Det är en kul blandning av influenser på skivan – lite 60-tal, lite powerpop - vad var din ambition?

– När jag presenterade första utkastet för skivbolaget så ratade de 3-4 låtar direkt. ”Det är för mycket blues, det är för mycket country, det är för mycket rock’n’roll…”

– ”Du ska vara pop”, sade de.

– Skivbolaget hjälpte mig att hitta en poppigare linje. Jag tyckte det skulle vara powerpop/Americana, de tyckte bara det skulle vara powerpop.

Janne Borghs skivbolagspartner är Isse Samie på Busy Bee Production. I dialog med Samie så bytte Janne Borgh ut några låtar, för att få en mer renodlad powerpopplatta. 

– Det har gått 42 år sedan The Moderns lade av, men det känns som att det här skulle kunna vara en naturlig fortsättning. Det har jag ingenting emot. Vi hann aldrig lyckas ordentligt med The Moderns.

Foto här intill: Jon Usual

Borgh och Samie satte sig ner för att diskutera vilka möjligheter som finns på marknaden:

– ”Det finns ingen marknad. Det finns 500 personer i världen som kommer bli överlyckliga över att du gör en platta, och det är dem vi ska göra den här plattan för.”

– Allt annat är en bonus. Jag är 60 bast och tack och lov har jag en liten historik i Musiksverige, men ingen på gatan vet vem jag är… Jag ser mig själv som en Nick Lowe-/Rob Hitchcock-typ, en kille som inte kan sluta spela, som fortfarande gör bra grejor. Jag kommer aldrig sälja tiotusen plattor, men jag kanske säljer 500, och det motiverar att jag får fortsätta göra musik.

Powerpopens status i Sverige ger Janne Borgh inte mycket för.

– De som snackar powerpop i Sverige, då är det egentligen någon form av garagerock. Egentligen är det ingen i Sverige som är så intresserad av powerpop. Däremot utomlands. Jag får input från USA där de skriver och nämner Moderns. ”Vad kul att Moderns låtskrivare äntligen gör något nytt…”

(Intervjun fortsätter nedanför videon.)


Möjligtvis en av de allra sista Strindbergsspelningarna, från Fåfängan, augusti 2021.


Genom åren har Janne Borgh och Johan Johansson hållit Strindbergs vid liv, men nu är frågan om det blir något mer med Strindbergs, beroende på att Borgh numera också är medlem i Diamond Dogs. Alla som känner till fejden kring KSMB, och vilka personer som har varit involverade, kan lista ut varför. En fejd som Janne Borgh själv inte på något sätt är en del av.

– Nej, jag tror inte Strindbergs kommer göra något mer, det verkar inte så. Tyvärr.

Janne Borgh och Mats Johansson spelar på The Cavern i Liverpool. Foto: Stephen Bailey

The Moderns existerar fortfarande i någon form, eller?

– Det kan man inte säga. För att göra en lång historia kort så upplöstes vi 1981. Vi hade precis släppt en LP på EMI, men sedan orkade vi inte mer.

– Sedan har vi haft kontakt genom åren, och vissa av oss har spelat tillsammans i olika konstellationer. 

– 2016 så fick jag ett mejl från Japan. De erbjöd oss en 5-6-dagarsturné om vi satte ihop bandet igen. Det lät för bra för att vara sant. Jag kontaktade de andra och alla var med. Vi repade två helger nere på Österlen, men vi fick inte ihop det, vare sig när det gällde personkemin eller spelandet. Det rann tyvärr ut i sanden. Sedan blev det mer och mer otydligt från Japan… (skratt).

– Men det som hände, var att Mats Johansson, gitarristen och jag började spela tillsammans lite då och då. Vi har spelat tillsammans i bland annat Liverpool och USA. Vi har hittat en vänskap.

Du håller på med en ny platta?

– Jag har väl ett 20-tal låtar som vi har gjort en slags grovmixning av. Vi lyssnar igenom och funderar ut vad vi behöver göra om. Just nu gör jag gitarrpålägg.

– Nästa vecka ska jag ner till Tomas Nilsson i Falköping och sedan ska jag till Göteborg och träffa Isse och spela upp lite grejor för honom. Då ska vi se om vi på allvar kan börja planera nästa platta.

Janne Borgh och Tomas Nilsson spelar också tillsammans i bandet ANC4 som har släppt två album.

Inte nog med det. Det första Diamond Dogs-albumet som Janne Borgh medverkar på kommer – förmodligen – i september-oktober.

Lyssna på Janne Borgh Fanclub på Spotify

Följ Janne Borgh Fanclub på Facebook

Lyssna på Borgh på Spotify

(Janne Borghs första fullängdare, och lite annat, släpptes under namnet Borgh.)

Lyssna på ANC4 på Spotify

Lyssna på Diamond Dogs på Spotify

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar