lördag 28 november 2020

Bloggen möter Nike Markelius: "Jag är fullfjädrad sångerska med stil"

(Foto: Elisabeth Ohlson)

Hon är medlem i Swedish Music Hall of Fame, tillsammans med de övriga medlemmarna i Tant Strul. Hon bildade duo tillsammans med Ebba Grön-trummisen Gurra Ljungstedt och hon har haft Nike & Röda Orkestern. Hennes senaste album var soloskivan Glitter till glöd. Hon skrev även en rosad självbiografi som heter Trumslag hjärtslag. Och nu har hon två nya böcker på gång.

Jag fick en möjlighet att ställa några frågor till Nike Markelius om nutids- och framtidsplaner.

Nyligen annonserade du via Facebook att du söker trummisjobb - vad skulle du helst vilja ha för typ av ”gig”?

- Ja, jag är öppen för det mesta. Är extremt spelsugen nu efter det här långa uppehållet. Har ju kunnat jobba som trumlärare under tiden, med väldigt små grupper, och kunnat öva för mig själv, men alla spelningar ställdes in i våras.

- Det finns många fina och grymma artister som jag gärna skulle spela med och sammanhang där jag säkert skulle kunna tillföra rätt sväng och energi. Både live och på skiva.

- Jag spelar allt från rock-pop-punk till indie-soft-alternative-folk och power-blues förstås. Så när restriktionerna förhoppningsvis försvinner hoppas jag på nya samarbeten med nya artister.

- Alla som är seriösa och professionella är välkomna att höra av sig.

Du har varvat solokarriär med olika konstellationer genom åren - i vilket sammanhang tycker du att det har fungerat bäst, att du fått ut vad du ville? 

- Åh, det är svårt att gradera. Allt har sin tid. Och jag tycker de flesta sammanhang fungerar bra, på olika sätt.

- Just nu känns det perfekt att varva mitt soloartisteri med att vara instrumentalist med andra. Med mitt soloband frontar jag med elgitarren och med andra spelar jag oftast trummor.

- Jag spelar trummor på mina egna skivor, men live tar jag in en annan trummis.

Är Nike & Röda Orkestern nedlagd eller bara vilande?

- Nike & Röda Orkestern är vilande. Skulle vi få en turné så repar vi ihop oss. Men jag skriver inte ny musik till Nike & Röda Orkestern just nu. Det blir mest till mig som soloartist.

Du är helt klart talangfull på många områden - trummis, sjunger, spelar gitarr, skriver bra (även böcker). Ångrar du att du inte tog klivet från trumstolen och gick längst fram på scenen tidigare? 

- Nej, tycker det är synd att ångra något. Vi har alla vår stjärna att följa. Men det är klart att jag kanske hade kunnat etablera mig som sångerska lättare om jag tagit steget tidigare, det kan du nog ha rätt i. Det är relativt få fortfarande som vet att jag är fullfjädrad sångerska med stil. Men som jag sa innan, så trivs jag med kombinationen, att vara soloartist i vissa sammanhang och musiker i andra.

Hur har pandemin påverkat ditt artisteri?

- Ja, som för de flesta artister. Jag blev ju av med alla uppdrag i våras, på obestämd framtid. Så det är rejält deppigt. Brödjobbat nu som ljudläggare, och inom utbildning och vård istället.

- Och så har jag kunnat koncentrerat mig mer på att skriva färdigt de två nya böcker jag har på gång, samt arbetat med konst, så det har blivit rätt bra ändå, jag har försökt utnyttja tiden till annat skapande för att stå ut. Jag har skapat analoga installationer som handlar om #metoo samt arbetat med flera fotografiska och video-verk till en utställning jag ska göra tillsammans med andra, förhoppningsvis under 2021.

Har du några nya musikaliska planer för 2021?

- De spelningar som var på gång med Nike Markelius band och Kenny Håkanssons Power trio, där jag spelar trummor, ligger på is på obestämd framtid. Men alla hoppas på att kunna börja lira som vanligt igen under året, men ingen vet ju säkert. Jag har ny egen musik på gång och hoppas även på att producera andras.

Nämn en annan svensk artist du tycker alla borde lyssna på!

- Jag säger två: min dotter Aili, hennes underbara drömska musik finns nu på Soundcloud och Barish Firatli, en helt fantastisk sångare som är ena hälften i duon BF/C.


Följ Nike Markelius på Facebook

Följ Nike Markelius på Instagram

Lyssna på Nike Markelius på Spotify

Lyssna på Nike & Röda Orkestern på Spotify

Lyssna på Nike & Gurra på Spotify

Lyssna på Tant Strul på Spotify

Läs också: Intervju med Liten Falkeholm

Läs också: Intervju med Malena Jönsson

Läs också: Intervju med Kajsa Grytt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar