onsdag 3 juli 2024

Piggt värre av Thundermother


Jag blir ganska sällan positivt överraskad när jag går på konsert med ett band som jag inte har lyssnat på tidigare. Jag har hört enstaka låtar av Thundermother tidigare, men har inte på något sätt lyssnat in mig.

Därför var konserten på Gröna Lund en mycket positiv upplevelse. Inledningen med nya singeln Speaking of The Devil är oväntat tam, men det visar sig att ljudteknikern inte riktigt satt fart på grejorna än. Så småningom kalibreras ljudet bättre och bandet får möjlighet att trycka på ordentligt.

Vi får de allra bästa sidorna av melodiös hårdrock, samtidigt som de flirtar med Motörheadliknande ösiga låtar också. Vi får till och med en ballad, Sleep.

Gitarristen och bandets grundare Filippa Nässil är höggravid så hon ersätts av Edvin Öström. Lagom till extranumren så stormar Nässil dock ändå in på scenen, och visar var skåpet ska stå. Linnea Vikström Egg på sång, Majsan Lindberg på bas och Joan Massing på trummor är samtliga relativt nytillkomna (Lindberg kom med 2019 och Vikström och Massing anslöt så sent som i fjol.)

En på alla sätt uppfriskande upplevelse. Jag ser fram emot bandets nya album som kommer senare i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar