söndag 27 augusti 2023

Markus Krunegård släpper finskspråkigt album


Jag har aldrig kommit in i Markus Krunegårds musik. Jag lyssnade när han kom fram, men det fastnade inte. Han kändes som en Kent-fantast som fått chansen att göra musik. (Okunnigt av mig, som inte visste att han redan varit verksam i bandet Laakso.)

Men jag blir intresserad när han ska släppa sitt första finskspråkiga soloalbum, med namnet Nokia & Ericsson. (Genial, eller åtminstone välfunnen, titel) 

Krunegård har gjort ett finskspråkigt album tidigare, då med Laakso, som släppte Mämmilärock, 2007.

Och det är ju roligt när han i intervjuer säger:

– Jag vill åka till en pizzeria vid ryska gränsen och få stryk!

Detta apropå singeln Miss Joensuu, staden Joensuu ligger i östra Finland, nära gränsen.

Ytterligare två singlar har släppts, Maybe/Mayday och Mä tykkään sust.

Albumet släpps 8 september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar