lördag 20 augusti 2022

Candlemass släpper trettonde albumet



Min kunskap om hårdrock är ytlig och grund. Jag känner till många av namnen och vet ungefär var de positionerar sig i landskapet. Med jämna mellanrum lyssnar jag lite mer på vissa band.

Men när jag såg SVTs utmärkta serie Hård rock på export, så insåg jag hur mycket jag har att upptäcka. Serien är briljant. Den öppnar tittarens ögon för vilken - faktiskt - stormakt som Sverige är i hårdrockssammanhang. Och sedan är det ju ren feelgood, för vem kunde ana att alla dessa tuffa hårdrockare i själva verket är sådana goa gubbar (bokstavligt talat, mycket kretsar ju kring The Gothenburg sound...). Se serien - se den nu

Och kräv sedan priser och högre löner till Magnus Broni och Håkan Thörn med flera, som har gjort programmet.

Candlemass är ett av de banbrytande, tidiga banden i hårdrocksvågen som emanerade från Upplands-Väsby. (De är så klart intervjuade i tv-serien.)

Nu passar de på att komma med ett nytt album, det trettonde studioalbumet i ordningen, Sweet Evil Sun. Första singeln heter Scandinavian Gods.

Albumet släpps 18 november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar