fredag 3 juni 2022

Bloggen möter Frida Franzén: ”Det finns för få kvinnor som tar sig rätten att inte sjunga så jävla vackert”

(Foto: Mattias Albinsson, ovan och nedan)


Frida Franzén har gått från att sjunga inåtvänd och manglande indie i bandet Ebon Tale, till att göra en ganska öppen och positiv skiva med tantrock på svenska.  
 Jag har nästa skiva i mitt huvud redan, säger hon.

Tantrock – det är ett bra uttryck. Givetvis som en pendang till den gubbrock som aldrig tycks dö ut, men också som en ren faktaupplysning: Här kommer en kvinna som har passerat 40 år och som debuterar i soloformatet. Som Frida Franzén gör med skivan Visdom om år, som kom ut 6 maj. En skiva med en typ av trevlig, traditionell svensk rock, som var väldigt vanlig på 80- eller 90-tal, men inte längre.

– Det var ganska tidigt vi pratade om tantrock, som ett sätt för att förklara för Ruben Engzell, som skulle spela in, vad är det vi ska göra här. Det är ett begrepp för att förklara och för att provocera lite, säger Frida Franzén.

– Vi har många bra kvinnliga musiker och kompositörer, men det finns för få kvinnor som tar sig rätten att inte sjunga så jävla vackert.

På skivan har Frida Franzén sällskap av Alex Löfgren på trummor och Mattias Albinsson på bas, alltså samma trio som har haft bandet Ebon Tale sedan kring millennieskiftet. Ebon Tale gav ut ett album, två EP-skivor och, så sent som 2017, en singel.

– Vi fick en del bra spelningar, på Popaganda, till exempel, men ändå var det hela tiden lite stolpe ut. Sverige är inte något bra land för alternativ skramlig rock, det var helt ute då.

"Det är inte så viktigt att vara anti längre"

Ebon Tales skramliga indie kontrasterar starkt mot den melodiösa rock som Frida Franzén nu lyfter fram som soloartist.

– Även om det är klyschigt enligt den här genren, så har jag velat ha det så. Det ska inte sticka ut. Sedan sticker det ändå ut, för att musik inte låter så här längre. Jag har velat ha den här ganska torriga, pappiga nästan, ljudbilden, med ändå mycket gitarrer.

– Hör jag att det låter töntigt i huvudet, då ska vara det vara töntigt. Ingen form av uppstudsighet. Man får växa till sig lite, det är inte så viktigt att vara anti längre. 

– Jag ville göra ett riktigt album. Jag ville göra en helhet, en tematik som hänger ihop, textmässigt, med en stor variation. Där det skall vara kul att lyssna på en hel skiva.

Jag tycker att det är kul att du sjunger en del om Stockholm..?

– Ja, i Tänk efter sjunger jag om Stockholm, och i Stadsprivilegier uttalar jag visserligen inte Stockholm, men det är en hyllningslåt till Stockholm på ett sätt. Skivan handlar om trasiga människor, trasiga relationer. Naturen och staden är mer stabila, och något man kan trösta sig i.

Vad vill du säga med albumets titel, Visdom om år?

– ”Visdom om år” – det är en rad i Sång om vår. I den låten betyder frasen egentligen ”visdom om året”, en tillförsikt om vad året är och att ett år går runt, månaderna kommer tillbaka. Det är otroligt trösterikt, det här cirkulära. Men när jag valde det som titel så ville jag också anspela på att jag gör en solodebut väldigt sent, jag är över 40 när jag gör det. 

Vad har du för tidsperspektiv – tänker du att ”nu kör jag på med det här”?

– Ja, det beror på vad du menar med ”nu kör jag på med det här”. Jag måste säga att jag har fått väldigt blodad tand av att göra den här inspelningen. Jag kan inte välja att skriva musik eller att inte skriva musik, mina låtar kommer. Sedan gäller det för mig att sätta mig ner och ta det på allvar, annars försvinner de. Jag blir mer motiverad att göra det. Nu har jag nästa skiva i mitt huvud redan. 

För alla oss som är nyfikna på att höra Frida Franzén live är det glädjande att spelningar är under planering, för sensommaren och hösten.


Lyssna på Frida Franzén på Spotify

Lyssna på Frida Franzén på Apple Music

Följ Frida Franzén på Facebook

Följ Frida Franzén på Instagram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar