söndag 10 oktober 2021

Vilka höstplattor ska vi se fram emot?



I går summerade jag tredje kvartalet av skivåret. I dag tänkte jag titta framåt mot vilka skivor som vi kan se fram emot mest under resten av skivhösten.

Lilly Hiatt släpper sitt femte album, Lately, i nästa vecka, 15 oktober. Hon har bland annat släppt titellåten som singel.

29 oktober släpper Tori Amos sitt nya album Ocean to Ocean. Singeln Speaking With Trees låter småtrevlig.

Osslers Regn av glas kommer samma dag. Hans senaste singel är 16.45 i smittans år.

Smakproven från The Thes liveskiva The Comeback Special: Live At The Royal Albert Hall har varit plattare och tristare än jag mindes från själva konserten (som jag dock såg i Stockholm, inte i London...). Den släpps också 29 oktober.

5 november är förmodligen den dag som de flesta ser fram emot, eftersom nya ABBA-albumet Voyage släpps. Jag kan inte säga att jag blev jätteförtjust i någon av de låtar vi har hört så här långt. I Still Have Faith In You låter lite för mycket som de musikaläventyr som Björn och Benny varit ute på. Det är så klart inte dåligt, bara lite för pompöst för min smak.

Då är Aimee Manns album Queens of The Summer Hotel ett mer pålitligt val om du ska köpa en ny skiva 5 november. Hon har en oerhört hög lägstanivå, som till exempel senaste singeln Burn It Out visar.

Courtney Barnett släpper Things Take Time, Take Time 12 november. Jag har framför allt gillat senaste singeln (av tre så här långt), Write A List of Things To Look Forward To.

10 december kommer skivan jag förmodligen ser mest fram emot av alla under hösten. Merit Hemmingson nytolkar, på skivan Huvva! Vad tiden går sånger från hennes tre 70-talsalbum Huvva, Trollskog och Bergtagen. Inte nog med att de gamla skivorna är värda att återupptäcka, Hemmingson och hennes musiker har - att döma av de två första singlarna - gjort spännande nytolkningar. Koralmelodi efter Bälter Erik Olsson, Älvdalen samt Gamle Evert är de singlar som getts ut så här långt. 

Samma dag kommer Robert Plant och Alison Krauss ut med sin uppföljare till Raising Sand - Raising The Roof heter den. Senaste singeln är High and Lonesome.

Till sist kan vi notera att Stings andra singel, Rushing Water, till nya albumet, The Bridge, inte är så dum alls. Till skillnad från första singeln, If It's Love, som var rätt hemsk. Även Stings album släpps 19 november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar