torsdag 2 april 2009

Här går linjen

Det är sällan man hittar tydliga skiljelinjer i politiken. Men i striden om kvarteret Linjalen på Söder delas lägren mitt itu; de som vill bevara husen som hyresrätter och de som vill ombilda till bostadsrättsförening. Kollektivism mot privat ägande.

Själv är jag kluven i frågan och kan förstå bägge sidor. Vem kan motstå ett bostadsrättsklipp? Även om kvarteret ser ut som en förort som landat mitt på Södermalm så lär lägenheterna stiga i värde under de kommande åren.

Men jag kan förstå motståndarna också, som inte vill dras in i att behöva låna pengar för att köpa loss sin lägenhet, mitt i en finanskris och arbetslöshetskris (12 procent arbetslösa 2011, enligt finansministern. Brrrr.) Och hyresrätterna i innerstan blir inte fler, tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar