måndag 11 januari 2010

Peter Gabriel skjuter upp

Rubriken ovan syftar inte på att Peter Gabriel skulle vara sprutnarkoman. I stället menar jag att han skjuter upp sin riktiga uppföljare till albumet Up från 2002. Sedan dess har Peter Gabriel kommit med ett filmsoundtrack, en samlingsskiva och projektalbumet Big Blue Ball.

Den 17 februari släpps Scratch My Back, ett album fyllt med covers i orkestrerade versioner. Jag hävdar att det på förhand mest intressanta med skivan är att gamle demonproducenten Bob Ezrin (Pink Floyd, Kiss, Lou Reed etc.) rattat studioarbetet.

Jag har personligen ingen större lust att höra Peter Gabriel sjunga Radiohead, David Bowie, Regina Spektor eller Neil Young. Men jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot att höra honom sjunga Randy Newmans I Think It's Going To Rain Today. Någonting säger mig att en av mina absoluta favoritlåtar kommer att vara ödelagd efter den upplevelsen.

Peter Gabriels nästa riktiga album, med nytt material, sägs heta I/O (som står för Input/Output) och kan släppas så sent som senare i år. Men fan trot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar