måndag 9 september 2024

Mars blev september med The Pretenders

9 mars skulle The Pretenders ha spelat på Cirkus i Stockholm. Men Chrissie Hynde behövde operera knät, så i stället ses vi 9 september.

Jag förutsätter att knäoperationen var lyckad, men Chrissie Hynde är nu inte artisten som hoppar runt och spänstar sig på scenen. Hon strövar ibland ut åt ena scenkanten, ibland åt andra, ibland rakt fram. Men ofta står hon vid sin mikrofon, mitt på scenen.

Eftersom hon från början gör klart att hon ogillar att vi fotar eller filmar med våra telefoner, så avstår jag. Vem är jag att säga emot en legendar?

Chrissie Hynde har Chrissie Hynde-frisyr, sitt patenterade leende (inte ofta men några gånger) och till och med sitt vibrato i rösten, även om jag kan inbilla mig att det är svagare än förr.

Hon har ett band fullt av kompetenta musiker. Gitarristen James Walbourne är lite för förtjust i sitt eget solospel - till och från är han något slags huvudfigur på scenen - och Hynde verkar köpa det. Synd, eftersom när han spelar för låtarna, så är han riktigt bra. 

Vi är alla där för att höra publikfavoriterna från 80-talet och vi får många - Kid, Thumbelina, My City Was Gone, Back On The Chain Gang, Stop Your Sobbing, Don't Get Me WrongMiddle of The Road etc. Men inte Brass In Pocket, Talk of The Town eller Message of Love. Av någon anledning.

2 kommentarer:

  1. Låter som att det var lite lagom bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anonym (varför är det aldrig någon som kommenterar med namn?). Det var helt klart bra, sedan är det alltid några småsaker man kan irritera sig på. :)

      Radera