(Från vänster) Mårten Tolander och Jojo Näslund på Roskilde 1985, starten för ett långt samarbete... |
Det lilla oberoende skivbolaget Beat Butchers fyller 40 år, och det ska firas med en stor jubileumskonsert på Slaktkyrkan och Hus 7 i Stockholm, lördag den 7 september. 22 band kommer att medverka vid konserten - flera återförenas speciellt för detta tillfälle.
Bolaget har genom åren gett ut band som Asta Kask, Gamla Pengar, Krymplings, Radioaktiva räker och Tuk Tuk Rally.
Aktiva artister på bolaget 2024 är: Hyrda Knektar, Strikt, Roger Karlsson, Köttgrottorna, Fabriken, Varnagel, Coca Carola och 23Till.
Det var 1984 som Jojo Näslund startade bolaget, som alltsedan starten har drivits ideellt. 1985 kom Mårten Tolander med, och takten på skivutgivningen ökade.
Vad är ert bästa minne från de här 40 åren?
Jojo: – Det finns många fina minnen på många olika plan. Allt från konserter vi ordnat till samarbeten som inletts och skivor som släpps... Våra jubileer blir ju mer än bara själva konserterna. De blir ju som en släktträff för hela Beat Butchers-familjen. I den räknar jag in både banden och publiken. När man vaknar upp dagen efter jubileet och allt gått bra och all nervositet för att något ska gå fel släppt och tänker på alla kul spelningar och glada bandmedlemmar och publik då är det jävligt nice. Så det är ett fint minne för mig.
Mårten: – Jättesvårt att svara på för mig med, finns oändligt många fina minnen. Men ett kul/fint är när vi tillsammans med ett par andra bolag släppte definitivt 50 spänn-skivorna under första häflten av 90-talet. Framförallt nr 2 & 3 som sålde iväg väldigt mycket och vi fick ha rejäla skyltställ i många butiker där skivorna som samlingslåtarna plockats ifrån visades upp, och då också sålde på bra, vilket var förhoppningen med hela serien.
Hur är det att driva ett litet oberoende skivbolag 2024?
Jojo: – De digitala släppen har ju gjort det mycket enklare att släppa musik och det är i princip gratis. Samtidigt som vinylskivans återkomst har gjort att priserna för tillverkning av fysiska skivor stigit rejält. Både genom allmänna prisökningar men också att det är så mycket dyrare att tillverka jämfört med CD-skivan. När CDn kom var det konstigt nog tvärtom.
Mårten: – Vi har ju ingen press att vi måste tjäna in pengar förutom att kunna betala för bokföring och lite annat smått, så det funkar. Men som Jojo säger har själva tillverkningen av vinyler blivit väldigt dyr och svårt att få saker att gå mer än precis ihop. Vi har svårt att ge band några särsklit fina dealar nuförtiden helt enkelt. Samtidigt som det som Jojo säger, är det väldigt lätt och smidigt att få ut musik digitalt, men eftersom det hela tiden kommer väldigt mycket musik är det svårt att synas och jag inbillar mig att bevakningen och responsen från media är betydligt mindre nu än tidigare. Även om till exempel recensioner kanske egentligen inte betyder så mycket, är det ju lite peppande för banden att få.
Hur länge till kommer ni driva bolaget? Siktar ni på 50? 60?
Jojo: – Vi har aldrig tänkt långsiktigt. Just nu känns det nästan som vi tar ett släpp i taget. Så framtiden är svår att sia om
Mårten: – Precis så.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar