söndag 4 april 2021

Kvartalsrapport - och framåtblick mot nästa kvartal



Vad har skivåret 2021 bjudit på så här långt? Och vad kan vi se fram emot kommande kvartal?

Det vore lögn att hävda att första kvartalet 2021 kommer gå till historien i musikvärlden. Ska jag vara ärlig är det inget enda album som riktigt fastnat som en favorit. 

Jakob Hellmans andra skiva, Äntligen borta, är trevlig, men förutom första veckan har jag inte lyssnat på den. Matthew Sweets album Catspaw likadant, jag tröttnade efter 3-4 lyssningar. Men jag utesluter inte att jag återvänder till dessa.

Hennings album Under träden och Valerie Junes The Moon and Stars: Prescriptions for Dreamers kommer nog att växa med tiden.

Lite otippat skulle jag säga att Spare Ribs med Sleaford Mods är den av årets skivor jag lyssnat mest på hittills. Vilket hänger ihop med att deras kompis Billy Nomates skiva från i fjol, nog är den skiva jag lyssnat allra mest på under första kvartalet.

I alla fall på papperet verkar andra kvartalet bli starkare. Jag ser mycket fram emot Gary Numans Intruder (21 maj), Dinosaur Jr.s Sweep It Into Space (23 april) och Stefan Sundströms Östan västan om stress och press (30 april).

Ellen Sundbergs tonsättningar av Bodil Malmsten, Ett bloss för Bodil Malmsten (7 maj), lär bli trevlig. Och man kan alltid vara nyfiken på vad Paul Weller gör i Fat Pop (Volume 1) (14 maj).

Juliana Hatfields Blood (14 maj) ser jag också fram emot. Till sist kan nämnas John Hiatts skiva Leftover Feelings (21 maj) som han har gjort med The Jerry Douglas Band.

2 kommentarer:

  1. Lundells Cirkus Corona har snurrat en hel del sista tiden. Kul att Paul Weller kommer med nytt, det ser jag fram emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite luttrad när det gäller Paul Weller men singlarna låter bra.

      Radera