söndag 26 juli 2020

Andrews, Collins och Galas en stark trio ur veckans releaser



Inte ens mitt i semestertider så blir det lugnt på skivfronten. Fredagen bjöd på, framför allt, en intressant trio.

Courtney Marie Andrews har jag skrivit så mycket om, så det är ingen hemlighet att jag har enormt höga förväntningar på Old Flowers. Känns underligt, men förväntningarna svalnade nog faktiskt en aning när jag fick höra hela skivan. Det låter bra, tveklöst, men det är nog också så att singlarna som släpptes i förväg är de klart starkaste låtarna.

Folkmusiklegendaren Shirley Collins återvände - efter 36 års tystnad - med Lodestar 2016. Nu dröjde det bara fyra år till uppföljaren, Heart's Ease. Där blandar 85-åringen nykomponerade spår, med gamla klassiker som Barbara Allen och Canadee-i-o. Om du är trött på musik så har jag svårt att hitta ett mer passande reningsbad för öronen än den här skivan.

Diamanda Galas är inte känd för att smeka lyssnaren medhårs. Nu har hon förvisso gjort ett tämligen lättsmält album, De-formation: Piano Variations - ett enda stycke på 21 minuter. Det är inte bakgrundsmusik, det är inte provocerande atonalt - det är däremot ganska givande. Värt flera lyssningar, om du är Galas-fan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar