onsdag 13 maj 2020

MaidaVale ett välkommet fynd




Apropå att upptäcka musik, som jag skriver om i inlägget nedan - ibland upptäcker du inte gammal musik, utan ny musik.

Maida Vale är en stadsdel i London. MaidaVale är ett svenskt rockband med två album i ryggen.

Jag hade inte hört talas om dem innan Rock'n'Roll Magazine hade ett stort reportage om bandet i senaste numret. Det lät tillräckligt lovande för att jag skulle provlyssna. Jag är en kräsen typ som ibland orkar lyssna 20 sekunder innan jag avfärdar en artist eller ett band, men MaidaVale gav onekligen mersmak.

Visst släktskap har de med likadeles svenska Blues Pills, men MaidaVale känns aningen tyngre, drar lite mer åt metal, medan Blues Pills drar mer åt rock med - föga överraskande - bluesbotten.

Och bägge MaidaVales album är mycket bra - Tales of The Wicked West från 2016 och Madness Is Too Pure från 2018. Eftersom livekonsertåret 2020 är inställt så förbereder bandet just nu ny musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar