lördag 3 mars 2018

Het skivfredag


Gårdagen, 2 mars, var en relativt het skivfredag, med många intressanta släpp.

Folkveteranen Joan Baez sjunger bland annat Tom Waits, i titellåten till albumet, Whistle Down The Wind, och det är en fin, lite oupptäckt diamant från albumet Bone Machine. Och det finns nog mer att upptäcka på den här skivan.

The Breeders är min favorit från gårdagens släpp, med en rad korta, snärtiga låtar på albumet All Nerve. Wait In The Car är den hittigaste av låtarna och skulle kunna bli en ny Cannonball. I alla fall om det fortfarande var 90-tal och MTV hade samma inflytande som förr.

Tracey Thorn har fått blandad kritik för Record. DNs recensent Nicholas Ringskog Ferrada-Noli tyckte ljudbilden var daterad, medan Jan Gradvall i DI tvärtom tycker att ljudbilden är en av poängerna med skivan. (Dvs. att den låter som gamla 80-talssynthalbum.) Personligen tycker jag skivan låter småtrevlig och är beredd att ge den en chans, framför allt för Thorns röst snarare än ljudbilden i övrigt.

Anna von Hausswolff har naturligtvis fått högsta betyg överallt, helt i enlighet med den totala överskattning som just nu råder kring svensk musik. Jag har bara lyssnat på hennes Dead Magic en gång, men är inte övertygad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar