lördag 18 februari 2012

David Lee Roth - Working Class Hero?

Brown M&Ms from Van Halen on Vimeo.

Den nya skiva jag lyssnat mest på i år är A Different Kind of Truth av Van Halen. Recensenterna har varit småsura - jag vet inte vad de baserar sina (uppenbarligen) höga förväntningar på? Jag tycker skivan låter utmärkt; sedan om den håller lika länge som Van Halens tidiga skivor, det vet ingen i dag.

En rolig detalj på skivan är att David Lee Roth kommer ut som fackföreningskämpe. I singeln Tattoo sjunger han:

"Uncle Danny had a coal tattoo
He fought for the union
Some of us still do

On my shoulder is the number
of the chapter he was in
That number is forever like
the struggle here to win."

Nu har jag inte brytt mig om att undersöka om David Lee Roth verkligen hade en farbror/morbror Danny som var medlem i kolgruvefacket, men...

Och när jag ändå hyllar Van Halen, så kan jag passa på att låta David Lee Roth berätta varför bandet inte tillät bruna M&M på backstageområdet vid sina konserter - skälet visar sig vara säkerhet. Och om du lyssnar tillräckligt noggrant så kommer han in på fackföreningsfrågor även där... (Se videon ovan.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar