tisdag 10 augusti 2010

Det låter inte som Oxford

Jag blev besviken när Stornoway inte visade sig vara från Stornoway, en ö i Yttre Hebriderna i Skottland. Bandet Stornoway är från Oxford, men låter inte så. Jag hade aldrig hört talas om bandet, när min kompis Johan tipsade så sent som i går kväll.

Nu har jag hunnit lyssna fyra gånger på deras debutskiva Beachcomber's Windowsill, som släpptes i maj. Det är högkvalitativ popmusik i ordets brittiska bemärkelse. (Pop i USA är totalt olyssningsbar musik. Typ Lady Gaga. Eller Justin Timberlake. Eller Gwen Stefani. Musik jag hatar nästan lika mycket som Kent, Håkan Hellström och Lars Winnerbäck.)

Förhoppningsvis utvecklas Stornoway i riktning mot XTC eller The Proclaimers, men det ligger i farans riktning att man så småningom förvandlas till Coldplay. Det skulle jag verkligen beklaga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar