tisdag 31 december 2019

De 10 mest spelade låtarna 2019


Jag vet inte riktigt om man kan lita på Itunes räkneverk längre, kring vilka låtar jag spelar mest. Därför tittade jag på Spotify för att se om jag kunde urskilja något intressant. Det blir naturligtvis inte helt rättvisande, eftersom jag lyssnar både via Itunes och Spotify, men ändå...

Jag rensade bort så att det bara återstod en låt per artist, och då såg min tio-i-topp-lista för 2019 ut så här - märk väl att det bara är en enda låt från 2019 med.

Hitta hela spellistan här.

1. Take Off Your Sunglasses, Ezra Furman & The Harpoons (2008)
Innan Ezra Furman blev soloartist så hade han bandet Ezra Furman & The Harpoons. Den här låten kommer från deras tredje skiva, Inside The Human Body. Furman och bandet låter snarast som ironiska Dylankopior med en släng av Jonathan Richman.

2. Where I Find My Heaven, Gigolo Aunts (1993)
Den här låten är mest känd för att ha funnits med på soundtracket till filmen Dum och dummare. Jag lärde dock känna den när den var signaturmelodi till brittiska tv-komedin Game On. En av de bästa powerpoplåtarna någonsin från de brittiska öarna.

3. Galileo, Henning (2018)
Henning kom med sin andra skiva i år, men den här låten är titelspåret från debutskivan. Mark Knopflerig.

4. Video Killed The Radio Star, The Presidents of The United States of America (1998)
PUSA spelade in den här låten till soundtracket till filmen The Wedding Singer. Originalet är som bekant av The Buggles. Finns också på skivan Pure Frosting, som samlar ihop lite allt möjligt från bandet som skulle splittras och sedan återförenas.

5. Champagne Corolla, Justin Townes Earle (2017)
Justin Townes Earle har aldrig riktigt fastnat hos mig, men den här låten är fräck. Från skivan Kids In The Street.

6. Searching Through The Past, Bleached (2013)
Bleached gjorde comeback i år med ett hyggligt album som jag spelade rätt mycket i somras. Det här var den första låten jag hörde med dem, härlig indiepop med Fleetwood Mac-influenser.

7. National Sunday Law, The Paranoid Style (2018)
The Paranoid Style kom med en ny skiva i år, men den här är från i fjol, inledningsspåret på deras EP, Rock'n'Roll Just Can't Recall+3.

8. Dirty Chateau, Ry Cooder (2011)
En mästerligt släpig ballad av Ry Cooder från hans album Pull Up Some Dust And Sit Down.

9. Måste lägga av, Anja Bigrell (2019)
Den enda av låtarna på listan som kommer från i år. Från årets bästa skiva, som heter likadant som låten. Cover av Thin Lizzys Got To Give It Up.

10. Riding On The Wind, Judas Priest (1982)
Udda i sammanhanget är denna heavy metal-dänga från 1982. Bakgrunden är nog att Abbath gjorde en cover på denna på sin första skiva som kom här om året. Då började jag upptäcka även originalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar