torsdag 12 september 2019

Ambitiöst av Lina Nyberg


Ibland återknyter du oförhappandes bekantskapen med artister du följt för länge sedan.

Jag följde Lina Nyberg när hon kom fram på 90-talet och köpte hennes fyra första skivor innan jag tappade henne ur sikte. Då spelade hon hyfsat traditionell jazz, på debutskivan Close tillsammans med pianisten Esbjörn Svensson.

Sedan dess har det hänt mycket. Hon har gett ut 18 skivor totalt och spelar in ett nytt livealbum på Fasching, med både gamla och nya låtar.

Med min begränsade referensram för jazz så associerar jag mycket av det Lina Nyberg gör nu till artister som Laura Nyro, starkt influerade av friformsjazz men inte låst vid en genre.

Hon spelar tillsammans med sin Tentet, där jag ska erkänna att det enda namnet jag känner igen är Per "Texas" Johansson (mannen i mitten på bilden ovan).

Mycket går nog över mitt huvud, men samtidigt är det härligt ambitiöst och det blir nog en spännande skiva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar