lördag 27 juli 2019

Ovanligt vital synthpop från Lloyd Cole


Jag har aldrig varit en Lloyd Cole-man. Jag var alltid en Morrissey- och Matt Johnson-man. Om vi nu ska lista brittiska manliga sångare med förkärlek för personliga texter och storhetstid under 80-talet.

Nu har Morrissey blivit högerextremist och Matt Johnson har förvisso turnerat med en ny upplaga av The The, men ger inte ut någon ny musik.

Lloyd Cole var väl aldrig något hushållsnamn, ens med The Commotions, men han sålde guld när han hade bandet. Som soloartist har han som bäst sålt silver, med sin första soloskiva.

Jag vet inte varför, men jag har alltid haft för mig att Cole och bandet var skottar. Jag tror jag blandar ihop dem med några andra... Cole själv är född i Buxton i Derbyshire.

Nya soloskivan Guesswork är en stor överraskning för mig. Den är fylld med ovanligt spänstig och intressant synthpop. Inte så poppigt som, säg, Human League, inte så dystopiskt som Gary Numan. Men någonstans mitt emellan. En skiva som sannolikt skulle gått bra, typ, 1984.

Årets överraskning så här långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar