tisdag 1 maj 2018

80-talsnostalgi


Jag var lite för ung för på riktigt bli nostalgisk över punken. Däremot postpunken, säg tidigt 80-tal, då började jag på allvar förvandlas till en musiknörd.

Jag skulle säga att 1981-1982 var riktigt viktiga år, inte minst för att du som ung fortfarande är öppen för allt möjligt. Jag lyssnade hejvilt på det mesta, från hårdrock till synth till mjukpop och soul.

Den svenska postpunken hade namn som Kai Martin & Stick!, Commando M Pigg, Brända Barn m fl.

Dansdepartementet var ett annat band som var tungt influerade av den brittiska postpunkvågen. På den tiden flöt de in i allt annat som pågick, så jag kan inte säga att jag närstuderade dem, även om jag var bekant med låtar som Wankers.

Nu har Dansdepartementet nått digitala kanaler, och kan återupplevas. Som en start rekommenderar jag Samlade Singlar som t ex finns här via Spotify.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar