onsdag 9 september 2015

"De 25 skivor vi ser fram emot mest i höst"

Den listningen gör Consequence of Sound i en artikel.

Vilket illustrerar en tes jag haft länge; musikvärlden är både mer blandad än någonsin och mer separerad än någonsin.

Å ena sidan har du nästan all världens musik bara ett knapptryck eller fingersvep bort. Du kan hoppa mellan experimentell jazz och tonårspop hur lätt som helst. Å andra sidan kan du leva i dina favoritgenrer utan att behöva bry dig ett dyft om de andra.

Av de 25 skivor som Consequence of Sound listar så har jag kanske två av dem på radarn över huvud taget; och det är New Orders nya skiva Music Complete och Joanna Newsoms nya skiva Divers. Jag förutspår att jag inte kommer att vara särskilt fascinerad av någon av dem.

De andra har jag inte ens hört talas om eller i alla fall inte reflekterat över att jag skulle kunna vara intresserad av. Adele, Janet Jackson och Radiohead har jag naturligtvis hört talas om, men det skulle aldrig falla mig in att lyssna på dem.

De skivor jag personligen ser mest fram emot i höst är i stället dessa:  

Keith Richards, Crosseyed Heart (18 september)
Shawn Colvin, Uncovered (25 september)
Joe Jackson, Fast Forward (2 oktober)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar