tisdag 27 oktober 2009

Kyrkomusik

Filadelfiakyrkan visade sig fungera alldeles utmärkt som konsertlokal när Steve Earle kom på besök. Jag tror inte de reguljära besökarna i kyrkan någonsin hört så vacker musik som Goodbye, Fort Worth Blues eller Someday.

I centrum under kvällen stod sångerna från hyllningsskivan Townes. Steve Earle drog flera Townes van Zandt-historier, varav de flesta var sanna, antar jag. Som när van Zandt satt längst fram på en av Earles spelningar, med fötterna på scenen, och mellan varje låt krävde att få höra Wabash Cannonball. Eller att Townes van Zandt ständigt tog med sig hemlösa människor, inte nödvändigtvis till sitt eget hus, utan lika gärna hem till andra.

Så smått har jag väl insett att Townes van Zandt skrev en hel del fina sånger. Men jag tycker Steve Earle spelar ned sig själv en aning när han hyllar van Zandt så mycket. Jag tycker personligen att Earles egna sånger är bättre. Exempelvis Copperhead Road, som fick bli kvällens avslutning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar