måndag 14 september 2009

Hemliga SAP

Jag är hopplös när det gäller böcker. Jag läser recensioner, blir jätteinspirerad och köper böckerna. Sedan står de i bokhyllan och blir inte lästa.

Det händer häpnadsväckande ofta, inte minst när det gäller facklitteratur. Jag köpte Anders Isakssons bok Ebbe - mannen som blev affär när den kom ut för två år sedan, men har inte läst den förrän nu.

För den som sett Karin af Klintbergs och Jane Magnussons film Ebbe - the movie är boken en bra komplettering. Eller tvärtom, Isakssons bok kom trots allt först.

Jag och de flesta som läser boken ställer naturligtvis den självklara frågan: Kan det hända igen? Skulle en bokförläggare kunna komma in i ett stort mordfall och agera privatspanare och i praktiken driva polis, åklagare och politiker framför sig? (Och fälla en justitieminister, en rikspolischef och en Säpochef?)

Jag har inte svaret. Mina insikter i rättsväsende och politik är för bristfälliga för det. Men jag vill ju hoppas att någonting har hänt åtminstone med Socialdemokraterna, ett parti där dubbelspel, spioneri och sammanblandning med staten tidigare var legio. IB-affären och Ebbe-affären är samma andas barn. Kanske har det ändå hänt något med det statsbärande partiet sedan dess?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar