fredag 2 oktober 2020

Bloggen möter Anders F. Rönnblom: "Mellan minimalism och primitiv Neil Young-rock"

(Foto: Carina Hedlund)


Anders F. Rönnblom är ett unikum i svenskt musikliv. Han har lyckats vara både folkkär och obskyr över en 50-årig karriär. De flesta svenskar känner till Det är inte snön som faller, som återkommer i radio och tv varje jul. Jag kysste henne våldsamt och Europa brinner är två andra hits, från tiden när Rönnblom stod på sin kommersiella topp i skiftet mellan 70- och 80-tal.

Efter en bortovaro på några år gjorde Rönnblom 2004 comeback med nya albumet Dom automatiska undrens tid är förbi samt den exemplariska samlingsboxen F-boxen, som samlade 18 tidigare utgivna skivor och en dvd.

Sedan dess har Rönnblom snarast ökat takten, och ger ut ny musik samtidigt som han vårdar sin katalog. Nu är såväl ett nytt album - med arbetsnamnet Framtiden är en underbar plats att komma till - liksom en jubileumsbox för debutalbumet Din barndom ska aldrig dö (med 3 CD-skivor) på gång, till 2021, då debuten fyller 50 år.

Även en bok med all publicerad lyrik och diverse andra texter, kallad F-antologin, är på gång, till julen 2021 eller våren 2022.

Om allt detta fick jag möjlighet att ställa några frågor till Anders F. Rönnblom, vars svar kommer här:

Du är en av få svenska artister som själv jobbar på ett medvetet sätt med sin utgivning. Varför är detta viktigt för dig och har du några tips till andra artister som vill göra mer med både gammal och ny musik?

- Mitt skivbolag som jag hade haft under 90-talet la ner sin skivverksamhet 2005. Jag förmodade att inget annat skivbolag skulle ha nåt intresse av att satsa nåt på en 60-årig artist. Så jag bestämde mig för att om jag ska fortsätta att ge ut skivor, så måste jag göra det själv. Mitt företag som sen 90-talet hade förlagsverksamhet passade att även inkludera musikverksamhet.

- Som tur var hade jag fått ett litet register med presumtiva skivköpare av mitt skivbolag, så jag kunde ganska snabbt börja bearbeta dem, och höra om de var intresserade av att fortsätta köpa skivor av mig. Och det var de. Och på den vägen är det. Registret växer år från år.

"En tuff och bitterljuv betraktelse över årets händelser" skriver du om nya albumet - låter spännande! Vad kan vi vänta oss rent musikaliskt? Några tankar om detta redan nu?

- Jag jobbar ju sen ”comebacken” 2004 hela tiden med att skriva ny musik. Experimentera med olika musikerkonstellationer, sound, arrangemangsidéer, etc etc... Projekten växer ofta runt ett tema… Till exempel F-trilogin som behandlade ”Landet”, ”Folket”, ”Jaget”, samt det senaste Blärk!-projektet. (Som består av Blärk! Nya fosterlandssånger samt Blärk! Ballader och mysterier)

- Det är givet att det gångna årets händelser sätter spår på kreativiteten på olika sätt. Jag hade inte tänkt skriva nåt specifikt om pandemin, utan det blev istället en massa personliga frågor och svar om vart vi är på väg och vad som kommer att hända.

- Musikaliskt är jag just nu inne på lite olika idéer som pendlar mellan minimalism och 
primitiv Neil Young-rock. Tankar som under arbetets gång alltid förändras och rätt som det är sitter man och tänker Zappa eller Brian Wilson och Pet Sounds, typ…

Debutalbumet får en box, kul. Hur känner du inför Din barndom ska aldrig dö idag?

- Titeln är ju faktiskt rätt genialisk – Din barndom skall aldrig dö – och trots att man fysiskt blir äldre och äldre så känner man sig yngre till sinnet, tycker jag. 50 år sedan den gjordes och det känns väldigt länge sedan.

- Det roliga nu är att jag kan presentera alla de låtar som inte kom med, som valdes bort av producenterna Claes Dieden och Anders "Henkan" Henriksson. Inte för att de var sämre än de andra, men kanske för att de inte var så mycket ”pop” utan kanske mer bluesbaserade. Idag är det många av dessa Spelevinksfasoner-låtar som jag gillar.

Hur håller du din kreativitet i gång? (Du verkar ha oändliga mängder.)

- Som sagt. Jag skriver hela tiden och sedan har jag ju många musikaliska låtidéer som ligger kvar sedan 60-, 70-, 80- och 90-talen som jag kan ta upp och bearbeta och skriva nya texter till… Men det kommer hela tiden nya musikaliska uppslag. Inom jazz och klassisk musik finns massor av idéer att hämta, till exempel.


Köp Anders F. Rönnblom-skivor och annat på CDON

Lyssna på Anders F. Rönnblom på Spotify

Följ Anders F. Rönnblom på Facebook

Gå till Anders F. Rönnbloms hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar