onsdag 17 maj 2023

Elin Forkelid Plays Trane på Fasching



I linje med att jag blir mer och mer less på den traditionella rockmusiken, så måste jag leva som jag lär och ta del av annan musik. Jazz, till exempel.

Jag är inte helt okunnig om jazz, men jämfört med rocken så är jag novis. Jag vet dock att jag gillar John Coltrane. Och jag gillar Elin Forkelid (som tidigare hette Elin Larsson).

Så då är det en no-brainer att gå till Fasching när Elin Forkelid Plays Trane, som konserten är betitlad. För övrigt titeln på ett album med John Coltranes musik som Forkelid och bandet släppte mitt under brinnande pandemi.

Vi får två set, med en kort paus emellan, och bandet spelar mycket riktigt hela albumet, samt ytterligare en eller två låtar... när låtarna flyter in i varandra så får till och med Elin Forkelid problem med att berätta för publiken vilka låtarna var.

Klart är hur som helst att de stora skor som Forkelid var rädd för att kliva in i, passar väldigt bra. Jag kan tänka mig få svenska saxofonister som ens vågar pröva dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar