söndag 18 december 2022

Årets bästa skivor: 3. Expert In A Dying Field, The Beths



Ingen lista över årets bästa skivor är komplett utan lite powerpop. I fjol var det Daniel Romano. I år är det The Beths, med vilka du inte bara får powerpop, utan också stämsång.

När jag hör The Beths så tänker jag; varför gör inte fler så här? Vad är det för fel med snygga gitarrer, refränger och stämsång? 

The Beths, från Nya Zeeland, har sedan debuten 2018 manövrerat sig fram till en tämligen etablerad position i indierockvärlden. Expert In A Dying Field är tredje albumet, i mina öron ett helgjutet sådant. 

Jag har inte djupresearchat The Beths, men det kan vara så att de är rockhistoriker som har analyserat gitarrljud och låtuppbyggnader i oändlighet, eller så är det bara glada entusiaster som gör musik som gör dem själva glada. Sannolikt någonstans mitt emellan.

Det är hur som helst svårt att ha en enda anmärkning på ett album så späckat av minnesvärda melodikrokar och glittrande gitarrer. Kan vi hoppas på att Sverigebesök i närtid?


Årets bästa skivor: 4. Eros Agape Philia, Sara Parkman
Årets bästa skivor: 5. Crude, David Keenan
Årets bästa skivor: 6. Visdom om år, Frida Franzén
Årets bästa skivor: 7. c/o jorden, Hansson de Wolfe United
Årets bästa skivor: 8. Teeth Marks, S.G. Goodman
Årets bästa skivor: 9. Dentures Out, The Proclaimers
Årets bästa skivor: 10. Huvva! tredje sviten, Merit Hemmingson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar