söndag 11 december 2022

Årets bästa skivor: 10. Huvva! tredje sviten, Merit Hemmingson



Jag vet faktiskt inte om jag har haft med någon EP på årsbästalistorna tidigare. Kanske inte, jag har inte orkat gå igenom alla. Just därför placerar jag EP:n lite försiktigt på en tiondeplats. 

Men det finns ett försvar för att Merit Hemmingsons EP Huvva! tredje sviten är på listan över årets tio bästa skivor. Dels är EP:n en fortsättning på Huvva! vad tiden går från i fjol, och dels placerade jag just detta album lite för långt ner på fjolårets lista. Det var förmodligen 2021 års bästa album, när jag tittar i backspegeln.

Huvva! vad tiden går innehöll åtta låtar, två sviter om fyra låtar vardera. Det är därför EP:n heter Huvva! tredje sviten. Det hade varit helt rätt att sätta ihop alla tolv till ett längre album - kan jag tycka - men nu blev lösningen så här i stället.

Alla inblandade i projektet förtjänar en stor eloge för att föra Merit Hemmingsons tolkningar av svensk folkmusik in i 2020-talet. Ljudbilden är maffigare, modernare, jämfört med 70-talsskivorna, men ändå tidlös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar