söndag 10 april 2022

Vila i frid, Chris Bailey (1957-2022)



Chris Bailey, den mästerlige låtskrivaren, sångaren och gitarristen i australiensiska The Saints, har avlidit. Det bekräftas på The Saints Facebooksida. Han avled på lördagen, 9 april. Dödsorsaken framgår inte av den korta notisen.

Jag blir alldeles kall när jag läser beskedet, nästan som om jag kände Bailey personligen (vilket jag naturligtvis inte gjorde). Förmodligen beror det på att hans musik rörde upp känslor hos mig.

Jag minns fortfarande två magiska konserter med Bailey, på Hultsfredsfestivalen 1989 och, troligen samma år, Daily News Café i Kungsträdgården. Bailey var, säkert i Hultsfred och sannolikt även i Stockholm, lite "förfriskad" men kunde sjunga och spela som en Gud.

Bailey och hans band, The Saints, slog igenom som ett australiensiskt punkband. Både The Saints och Bailey som soloartist utvecklades så småningom till ett mer varierat uttryckssätt än punken. Bailey kunde rocka, men några av hans allra finaste stunder gick i balladtempo.

Enligt min mening är Baileys absoluta kreativa höjdpunkt The Saints-skivorna All Fools Day och Prodigal Son. Han gjorde fina saker även efter detta, men han toppade aldrig dessa två album - i alla fall inte enligt min mening, jag var aldrig såld på The Saints punkperiod.

Från All Fools Day kom låten Just Like Fire Would (se/hör ovan), som Bruce Springsteen valde att göra en cover på, på hans skiva High HopesShipwreck från Prodigal Son kan höras nedan.

Tragiskt nog verkar dessa två skivor inte ens finnas tillgängliga längre. Det blir till att leta gamla CD- eller vinylskivor om ni vill höra dem.

Under en period bodde Bailey i Sverige och spelade in med svenska musiker, exempelvis soloalbumet 54 Days At Sea och The Saints-albumet Howling. Inte heller dessa två skivor verkar finnas tillgängliga längre. Vilket på något sätt gör Baileys död dubbelt tragisk. Vi som var med vårdar musiken som vi har kvar.

Vila i frid, Chris Bailey.


2 kommentarer:

  1. 80- tals Saints var hans bästa period, men soloskivan "Savage Entertainment" från 1992 var också ruskigt bra, plattorna som kom från mitten på 90 talet och framåt var stundtals riktigt bra men nådde inte riktigt samma nivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar Savage Entertainment väldigt mycket också!

      Radera