lördag 27 mars 2021

Ulf Lundells bästa liveskiva hittills


Är det verkligen en liveskiva om inspelningen har gjorts utan publik? Det är en närmast existensiell fråga vi kan ställa om Cirkus:Corona av Ulf Lundell.

Som bekant gjordes denna inspelning i höstas och sändes sedan på trettondagen i SVT. Se konserten här.

Utan publiken blir det en annan sak. Men likväl är det en liveinspelning - antar jag, jag är inte man att avgöra om något har ändrats eller lagts på i studion i efterhand. Ulf Lundell låter lika rosslig som han gjorde i tv-sändningen, och en och annan felsjungning, i bland annat Tranorna kommer, finns kvar. (Men inom parentes sagt sjunger han ändå bättre än någonsin - det är imponerande.) 

Innan Cirkus:Corona hade Lundell officiellt släppt sju livealbum, från 1977 års Natten hade varit mild och öm till 2020 års Rockhead live: #2 Göta Lejon, Sthlm 21. Okt. 1980.

Faktum är att Cirkus:Corona nog är den bästa liveinspelning jag har hört med Lundell och hans band.

Låtlistan är superb, med ett antal "deep cuts", som till exempel Naken nerför gatan, Danielas hus och Bente (som tyvärr spelas alltmer sällan). Utan publik slipper vi de gapiga allsångslåtarna ((Oh la la) Jag vill ha dej, Sextisju sextisju, Hon gör mig galen).

Och gamla favoriter som Evangeline och Jag saknar dej är rena triumfer. Det är Lundell och bandet i absolut högform.

Låt oss hoppas att Lundell ger oss en lika intressant låtlista när publiken kommer tillbaka, och att han har kurage att låta de söndernötta hitsen stanna utanför setlistan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar