torsdag 29 augusti 2019

Colvins covers är makalösa


Shawn Colvin har gjort en rad minnesvärda egna låtar, ofta med låtskrivarpartnern John Leventhal.

Men hennes andra gren är covers. Dels har hon gjort flera renodlade coverskivor, dels brukar hon slänga in covers på sina "vanliga" album eller som B-sidor på singlar.

Som covermakare är hon både en artist som sjunger jättekända artisters låtar (Bob Dylan, Paul Simon, Tom Waits), men också en som pekar ut de där glömda artisterna (Judee Sill, Roly Salley, Willis Alan Ramsey, Chris Whitley).

Och det är väl framför allt för den senare aspekten som jag gillar Colvin. Hon har fått mig att hitta artister som jag kanske inte skulle ha hittat.

Jag lyssnade bara sparsamt på hennes senaste coverskiva Uncovered när den kom ut, 2015. Jag tyckte skivan kändes lite trött.

Men om man hänger i, så upptäcker man ofta guldkorn även efter några år. Således tycker jag hennes versioner av The Bands Acadian Driftwood och Creedence Clearwater Revivals Lodi är mästerliga. Du ska aldrig underskatta en begåvad coversångerska.

Och - såklart - hon gör tricket även på Uncovered, slänger in Robert Earl Keens Not a Drop of Rain. En artist jag aldrig hört talas om, men som visar sig ha en klart intressant katalog (och fortfarande är verksam, även om det går längre mellan skivorna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar