onsdag 27 februari 2019

Magnus Lindberg 1952-2019



Tyvärr blir det fler och fler nekrologer på den här bloggen.

Nu har Magnus Lindberg somnat in, "efter en kort tids sjukdom", som det brukar heta. Och sjukdomen är ju alltid den där jävla cancern.

Inte bara en angelägenhet på grund av hans musik, utan också för att han var Kungsholmenbo, som ofta syntes till i samma gathörn där jag själv spatserar om dagarna. En gång tänkte jag säga något, när vi stod vid samma rödljus. Men jag vågade aldrig.

När jag skriver det här tänker jag på fjolårets album, som kom att bli det sista. Det hette Magnus Lindbergs skörd och jag lyssnade kanske ett knappt tiotal gånger utan att reflektera mer än att det lät fint.

Vi minns Magnus också i hans krafts dagar, när han tycktes stå inför det verkligt stora genombrottet. Han snodde frasen Tårar över city ("Teardrops on the city...") från Springsteen och även arrangemang och sång påminner om bossen. Men ingen kunde sjunga som Lindberg, det hör du ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar