fredag 20 november 2020

Bloggen möter Ossler: "Nya skivan vill jag klä i fler färger och göra mer hoppfull"


Det är länge sen Pelle Ossler lämnade Wilmer X, men fortfarande får han dras med att folk nämner det. Till exempel jag, i den här texten. Men det är ju intressant, när någon gör en U-sväng i sin karriär och plötsligt kliver fram och ger oss musik med ett helt eget uttryck. Det har varit kännetecknande för Ossler ända sedan första soloalbumet Hotel Neanderthal. Utan att vara särdeles extrem så har Osslers musik alltid verkat kompromisslös, i bemärkelsen att det känns tydligt att han gör som han själv vill. (Är det verkligen så, det glömde jag faktiskt att fråga.)

En del av er känner Ossler främst som samarbetspartner till Thåström, i dennes soloband samt i Sällskapet.

Osslers åttonde album är på gång - hittills har singlarna Keltiska havet, Jesus absolut och Rotterdam släppts.

Du har släppt tre singlar från kommande albumet - vad har varit din ambition med nya albumet, musikaliskt och textmässigt?

- Min ambition är alltid att göra det bästa jag förmår och helst mer ändå. Man kan kritisera mina plattor för allt möjligt, men så länge jag själv vet att jag gjort mitt yttersta under relativt magra omständigheter har jag inget att skämmas för.

- Evig Himmelsk fullkomning spelade vi in live i Teater Galeasens lokaler, den är ju ganska konsekvent sotig. Den kommande vill jag klä i fler färger och göra mer hoppfull, med hjälp framförallt av Micke Nilzén som producent och musiker, och Henrik Meierkord med sin cello.

- Jag har märkt att texterna den här gången drar åt nån sorts syndernas förlåtelse-tema, absolution… det har kanske med åldrandet att göra, vet inte, styr liksom inte det där själv.

Det går att se en utveckling mellan samtliga dina album, men också en röd tråd, tycker jag, från Ett brus och framåt. Ser du själv det albumet som att du “hittade hem” på något sätt?

- Snarare Krank. Jag hade slutat i Wilmer X, flyttat till Stockholm från Malmö och fick liksom börja om, utan mitt gamla nätverk eller pengar. Den var väldigt konsekvent minimalistisk och inspelad på bara två dar.

- Krank har såklart sina svackor men den genomgående stämningen vi fick till tycker jag är fantastisk. Sen vill jag inte göra samma platta två gånger, så varje ny platta måste ha en utveckling som kontrasterar mot den förra. Mitt språk i text och harmonier är som det är, så det får bli inramningen som varieras... annan inspelningsprocedur, studio, andra instrument, musiker osv.

Hur jobbar du med texterna? Vill du berätta historier eller handlar det mest om att skapa en stämning eller att "ha något att sjunga till musiken"?

- Jag vill ha något att sjunga till musiken, men det bör vara en intressant historia som harmonierar med stämningen i musiken. Att skriva text är inget som är lätt för mig.

Hur har ditt artisteri påverkats av pandemin?

- Jag borde varit klar med plattan och turnerat nu i höst, men det går ju inte, allt är skjutet på framtiden. Dagarna, veckorna, bara glider förbi ganska händelselöst, vilket börjar bli riktigt frustrerande.

- Sen har jag ingen inkomst sen länge så det är kärvt.

När kommer nya albumet och vad är titeln?

- Titeln kan jag inte avslöja ännu.

- Plattan kommer till våren... den är uppskjuten tre gånger hittills, så jag är inte säker på nåt längre.

Nämn en svensk artist som du tycker alla borde lyssna mer på!

- En svensk artist? Då väljer jag SOLE såklart.


Lyssna på Ossler på Spotify

Följ Ossler på Facebook

Följ Ossler på Instagram

1 kommentar: