fredag 6 november 2020

Bloggen möter Johan Johansson: "Jag har privilegiet att vara välsignad med väldigt många vänner"

(Foto: Jeanette Andersson)

"Världens bästa Johansson" har alltid haft många järn i elden. Vi känner honom från KSMB och en rad andra band, samt som soloartist. Närmast är han aktuell som producent för ett album med Ellinor Brolin, som sjunger sånger av Kjell Höglund. Och det kommer nytt material både solo och med KSM3.

Du verkar fortfarande vara väldigt produktiv som artist, hur behåller du glöden?

- Det kan ärligt talat vara svårt att känna entusiasm varje dag, och som alla människor blir jag fruktansvärt trött på mig själv ibland. För mig har det fungerat genom att ofta ha samarbeten med andra, som man i sin tur både ger och tar inspiration ifrån.

- För min del har jag alltid tyckt bäst om att möta en publik och spela live. Där känner jag mig hemma, och då är det inga problem att få upp glöden varenda gång.

KSMB, Strindbergs, John Lenin, KSM3, solo etc. - har det varit medvetet att jobba i många olika konstellationer, eller har det bara blivit så? 

- Jag har privilegiet att vara välsignad med väldigt många vänner. Ett sätt att få tid att träffa några av dem är att ge sig in i något projekt och jobba lite tillsammans. Strindbergs till exempel, gör ett fåtal spelningar varje år, mest för att träffas och ha kul tillsammans. Som tur är har vi möjlighet att göra det i samband med bra och trevliga bokningar.

- John Lenin vet jag inte om det blir någon mer med. Det är svårare eftersom medlemmarna bor på olika ställen, med mera. Vi gjorde två gigs på Nalen tillsammans med Staffan Hellstrands gamla band SH!. Vi spelade ofta tillsammans på 80-talet, och det var kalasroligt att träffa alla igen. John Lenin var ju verkligen ett kompisband, bestående av min storebror och några av de närmsta vännerna.

KSM3 har en speciell bakgrundshistoria?

- KSM3 är en annan femma, och ett mer kontinuerligt band. Vi bildades av en ren slump. Jag och Peter "Ampull" Schölander från KSMB utsattes för en rent grotesk smutskastningskampanj av bandets före detta sångare. En av dem spelade i bandet Fas3, vars medlemmar råkade ut för samma sak. Det var en helt bisarr situation, och vi brukade träffas för att stötta varandra.

- En sådan kväll satt vi på krogen och fick ett samtal från arrangörerna av Close Ups festival på en finlandsfärja som skulle avgå nästa morgon. Troublemakers hade ställt in på grund av sjukdom, så jag, Peter och Tony Johansson från Fas3 tackade ja till att hoppa in som ersättare. Vi fick med oss trummisen Dadde Stark från Asta Kask och Zak Johansson från Psykbryt på bas.

- Vi gjorde en låtlista som mest bestod av gamla KSMB-låtar och lite av mitt solomaterial. Förutom ett litet akustiskt 'torr-rep' i en hytt strax innan gig hade vi aldrig spelat tillsammans tidigare. Vi gick upp och gjorde en helt orepad entimmes konsert inför 2000 pers det första vi gjorde. Namnet kom vi på två minuter innan gick gick upp på scen. Det gick över all förväntan, och jag tror att man kan hitta delar av konserten på Youtube. (Reds anm: Ja, sök på KSM3 och Close Up, så finns det några klipp.)

- Det var i alla fall så kul att vi beslöt oss för att fortsätta spela ibland. Dels för att vi trivs ihop och dels för att ta tillbaks våra egna låtar från dem som kapat och misshandlat bandnamnet KSMB.

När vi beslutat oss för att fortsätta spela tillsammans tog vi in Johannes Borgström från Fas3 på bas och Robert Eriksson från Hellacopters/Strindbergs på trummor.

- Vi har spelat in två singlar, varav en är släppt och har som mål att peta ihop ett album.

Och solokarriären?

- Sologigsen är väl där jag känner mig mest hemma. Oftast spelar jag ensam eller med Rickard  Donatello på bas. Vid enstaka tillfällen tillåter ekonomin att ha med sig ett helt band. Jag har hållit på och petat på nästa soloplatta ett tag nu, och så småningom blir det dags att spela in den.

- Det jag pysslat med mycket de senaste åren är att göra en platta med den fantastiska sångerskan Ellinor Brolin. Vi har gjort ett album med material av Kjell Höglund. Hälften av sångerna är tidigare outgivna texter som jag, Peter LeMarc, Kajsa Grytt och Staffan Hellstrand tonsatt.

- Jag var och mastrade albumet i helgen. Det är ett riktigt hjärteprojekt för mig, med sånger av en av mina finaste vänner som sjungs av en lysande sångerska som blivit som lite av en dotter i huset.

En inbillar sig att punken innebar en stark gemenskap mellan banden, finns motsvarande gemenskap i dag, eller kör artisterna mer “solo” nu?

- Jag tycker gemenskapen finns kvar i mångt och mycket. Anledningen till att jag började spela mer solo var ett praktiskt beslut. När man är 20 år kan ett band vara allt, men när folk växer upp och skaffar barn och familjer blir det svårare och svårare att planera saker. Spelar jag solo så räcker det med att jag själv kan komma ifrån.

- I de kretsar jag rör mig upplever jag väldigt mycket gemenskap och noll konkurrens när jag träffar kollegor. De musikervänner jag träffar är alltid snälla och ödmjuka människor. Det finns ingen anledning att umgås med människor som inte är det.

Hur har pandemin påverkat ditt artisteri?

- Som för alla andra antar jag. Total stiltje. Jag saknar verkligen att spela live. Ekonomiskt överlever jag, jag är van att leva billigt - men jag vet många kollegor som har det otroligt tufft just nu.

- Jag har gjort några streamade konserter solo och med Strindbergs och KSM3, och även några mindre gigs solo och tillsammans med Ellinor Brolin – men jag längtar efter att spela mycket mer. Det är bara att hoppas att skiten lägger sig snart.

Har du några nya musikaliska planer - nya skivor etc.? 

- Jag håller som sagt på att skriva lite på låtar till nästa soloalbum, till KSM3s kommande platta och till en ny skiva med Ellinor Brolin.

Nämn en svensk artist du tycker vi alla ska lyssna mer på, och varför.

- Då säger jag, med risk för att vara tjatig, Kjell Höglund. Där finns något för alla, och även om jag själv är inlyssnad på honom öppnas nya världar hela tiden.


Lyssna på Johan Johansson på Spotify

Följ Johan Johansson på Facebook

Följ Johan Johansson på Instagram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar