torsdag 22 oktober 2020

Bloggen möter Staffan Hellstrand: "Jag är ganska stark i den visionära situationen"

(Foto: Carina Hedlund)

Staffan Hellstrand har en hektisk höst trots pandemin. Livespelningar i mindre format och dessutom såväl en ny skiva som en bok med alla texter, Du går alltid ensam (Texter 1985-2020). Första singeln från albumet, I Stockholm är jag fri, släpptes i förra veckan. Albumet släpps 13 november.

Berätta lite om nya albumet Mordet i Nürnbergbryggeriet? Var kommer titeln ifrån? Och vad ville du göra, musikaliskt och textmässigt?

- Mordet i Nürnbergbryggeriet har sitt ursprung i en historia jag hörde när jag flyttade in i en ny lägenhet på Söder i Stockholm. Då var det mer som en spökhistoria om ett mord som begåtts i huset 1836, men jag började forska i gamla tidningsartiklar, rättegångsprotokoll, med mera, och hittade en dramatisk historia om bryggardrängen Carl Pehrssons öde, blev triggad och bestämde mig för att göra ett helt album baserat på detta mord och rättsfall.

- Musikaliskt är det en slags folkrockplatta med fioler, tinwhistles och mandoliner, men stilarna varierar ganska mycket - lite som i en musikal.

Du har en imponerande katalog genom åren, solo och med SH! Hur ser du själv på dina skivor idag? Vad är du nöjd med? Vad skulle du gjort annorlunda?

- Jag är inte typen som tittar bakåt och reflekterar på det sättet. När jag gjorde varje platta hade jag en tydlig bild och förverkligade den. Jag är ganska stark i den visionära situationen inför olika projekt. Men eftersom det samtidigt med plattan släpps en bok med alla mina texter och självbiografiska avsnitt har jag fått vandra i minnenas allé lite grand. Och det var bara kul! 

Gav återföreningen live med SH! mersmak? Eller är ni "klara" nu? (SH! spelade live 2018.)

- Återföreningen gav mersmak, men eftersom jag varit så inne i mina andra projekt har jag inte haft möjligheten att ta det vidare.

Hur har pandemin påverkat ditt artisteri?

- Pandemin har påverkat, förstås, eftersom jag spelat väldigt lite live. Samtidigt har jag haft tid att slutföra ovan nämnda saker.

Har du några hittills oförverkligade musikaliska projekt som du vill ta tag i? Vad i så fall?

- Nej, inte direkt. Kanske att göra något med en symfoniorkester och mig själv.

En av dina låtar heter Du går aldrig ensam men boken med samlade texter heter Du går alltid ensam (Texter 1985-2020), varför då?

- Mest som en ordlek, men seriöst så är Du går aldrig ensam skriven från mig, till min son. Boktiteln handlar om att, sett i ett bakåtperspektiv, har allt jag skapat kommit ur mig själv.


Köp boken med Staffan Hellstrands alla texter på Bokus

Lyssna på Staffan Hellstrand på Spotify

Följ Staffan Hellstrand på Facebook

Följ Staffan Hellstrand på Instagram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar