lördag 17 oktober 2020

Bloggen möter Kajsa Grytt: "Jag vill skriva romaner, film och tv-serier"

(Foto, ovan och nedan: Viktor Gårdsäter)

Hur tänker du om du gjort en handfull av de absolut bästa svenska skivorna genom tiderna? Kajsa Grytt har gjort det. Solo, med skivor som En kvinna under påverkan och Kniven i hjärtat. I duon Kajsa & Malena, med Historier från en väg. Och med Tant Strul och, till exempel, Amason.

Men Kajsa Grytt har tagit i gitarren två gånger sedan den 12 mars. Och hon känner inget behov alls av musiken just nu. Men hon har mycket annat på gång.

Jag tycker att Kniven i hjärtat var 2018 års bästa album. Vad tycker du själv i backspegeln? Nöjd eller hade du velat göra något annorlunda?

- Jag är väldigt nöjd med den. Det var första gången under hela min karriär som jag lyckades dra mina egna ursprungsidéer hela vägen, utan att morfa dem på vägen. Jag gjorde en demo först som jag visade för producenten. Villkoret för att jobba med skivan var att producenten skulle gilla idéerna på demon och vilja genomföra och eventuellt förhöja dem, men att på riktigt “följa med” demoinspelningarna och inte “tänka om”.

- Jag tycker att musiken, texten och sången hänger ihop på ett helt annat sätt än på tidigare skivor. Amason och Historier från en väg är två andra skivor som i inspelningsstadiet behåller låtarnas ursprungsidéer och arrangemang. Det är också väldigt bra skivor. Det säger till mig att jag har bättre arrangemangsidéer än andra och även jag själv tror. Jag är nöjd med Kniven i hjärtat. Men... allt kan alltid bli bättre.

Finns det någon av dina skivor som du tycker är underskattad och borde få mer uppmärksamhet?

- De flesta av mina skivor har fått bra recensioner och ganska mycket publicitet. Däremot är det få som tar sig tid att lyssna. Det är ett märkligt fenomen. Människor läser en recension men de kollar inte upp om det kan vara något för dem. Kniven i hjärtat är ett sånt exempel. Den förtjänar många fler lyssningar än den har.

Hur viktig är musiken som uttrycksmedel för dig idag? Med tanke på litteratur, dramatik etc.

- Jag har tagit i gitarren två gånger sen 12 mars när coviden stängde alla scener. Jag har gjort en ny låt på två år. Den enda nya artist jag lyssnar på är Lana del Rey. Hon är däremot så bra och gör det jag velat göra, så jag känner just nu inget behov alls.

- Jag vill skriva romaner, film och tv-serier. Längtar inte alls upp på scenen. Jag känner inte heller att det finns något behov av mig som artist. Min publik fyller inte spelställen, vilket gör att det inte går att få gage. Jag pausar och kommer igen när jag känner att människor vill höra mig.

Hur har pandemin påverkat dig som kulturutövare?

- Jag har fått tid att lära mig skriva manus. Jag har sluppit hela anspänningen med att gå upp på scenen och gå in i scenpersonligheten. Jag älskar det när jag väl är där, men det är en lång väg. Till texterna och det skrivna är det ingen väg alls. Det finns alltid alldeles intill. Jag har njutit av en paus.

Har du någon ny musik på gång?

- Som sagt. Jag har skrivit en ny låt. Den är jag däremot väldigt förtjust i. När det rinner till kommer jag att börja nästa låt där den slutar.

Finns det någon svensk artist som du tycker förtjänar mer uppmärksamhet?

- Jag. Hahahaha. Nej jag vet inte. Jag tänker inte så. Uppmärksamhet idag handlar om helt andra saker än musiken, vilket är okej. Jag känner inte att jag vill ha mer uppmärksamhet. Uppmärksamhet är jobbigt. Jag vill umgås med människor på lika villkor. Inte ha mer uppmärksamhet än andra.

- Däremot vill jag att människor ska lyssna på min musik mycket mer än de gör. Såklart. Lyssningar och att människor har användning av det en skapar kan en ju aldrig få nog av. Jag älskar det mötet. Jag gör något som någon annan tar emot. Finast i världen.

 

Lyssna på Kajsa Grytt på Spotify 

Lyssna på Kajsa & Malena på Spotify

Lyssna på Tant Strul på Spotify

Köp Kajsa Grytts böcker på Bokus

Följ Kajsa Grytt på Instagram

Följ Kajsa Grytt på Facebook

Läs också: Intervju med Liten Falkeholm

Läs också: Intervju med Malena Jönsson

Läs också: Intervju med Nike Markelius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar