fredag 28 augusti 2020

Bloggen möter Henning: ”Jag rotade i föräldrarnas skivsamling”


Henning har förbluffat lyssnare och kritiker genom två album som låter som klippta och skurna för nattradion cirka 1979. Och det menar jag enbart som en komplimang. Galileo (2018) och Nätter utan dagar (2019) är omistliga för finsmakare av klassisk poprock. Med det sagt så ställde jag några frågor till Henning och fick följande svar.

Jag tycker att Nätter utan dagar var en av 2019 års bästa skivor - är du själv nöjd med den eller hade du velat göra någonting annorlunda? Vad i så fall?

- Tack, det va kul att höra. Min ambition var att den skulle bli bredare än Galileo. Både låt- och inspelningsmässigt. Det är en blandning av demoinspelningar hemma med skräpmikrofon, och flygel i fin studio.

Hur har du fått dina musikaliska influenser? Med all respekt så låter det som om du plockat upp mycket musik som du "egentligen" är för ung för...

- Det är nog som för många andra, att det började med att jag rotade i föräldrarnas skivsamling. Jag följde med pappa till Bengans skivbutik och köpte The Rolling Stones Rock and Roll Circus när den återutgavs på CD och video. Året var 1996 och jag var 8 år. Stones, The Who, Clapton, Lennon, det var nåt slags startskott. Jag blev förtrollad av gemenskapen och stämningen, låtarna, kläderna, spelet. Jag tror jag hade en singel med Markoolio innan, men det här var något helt annat. Något jag ville kliva in i. En slags Narnia-portal.

Hur är villkoren för en artist i dag? Jag tänker oavsett corona, men även med hänsyn till detta?

- Du ställer en svår fråga. Jag är inte rätt person att bedöma hur det är för artister i allmänhet, eller deras villkor. Jag är inte särskilt insatt i kulturpolitik heller. Jag är en sån som hade skrivit under ett skivkontrakt från nån skum bolagsboss på en motorhuv utan att läsa igenom det finstilta, för att få ge ut skivor.

Har du något nytt musikprojekt på gång, vad i så fall?

- Jag har en del idéer, utöver då att det kommer ett nytt album i mars. (Singeln Rock'n'Roll släpps i dag, Red:s anm.)

- Sen har jag skrivit en instrumental skiva som jag planerar att spela in tillsammans med saxofon och trum-duon Sisters of Invention.

Vilken annan svensk artist borde uppmärksammas lite mer?

- Jag tycker att Maja Gödicke är en väldigt fin låtskrivare, och sångerska med för den delen. Hon skriver kompletta låtar som liksom cirkulerar runt målet och träffar mitt i prick samtidigt. Lyssna på Marmor, Ditt rika rum eller Ligga still till exempel. Toppklass.


Lyssna på Henning på Spotify 
Köp Hennings skivor på CDON
Följ Henning på Facebook och Instagram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar