tisdag 12 maj 2020

Gretchen Peters hjälper mig att upptäcka Mickey Newbury




Musikhistorien är full av namn du ännu inte har upptäckt. Det lär jag mig - nästan - varje dag.

Således hade jag ingen aning om att Mickey Newbury funnits (han är tyvärr bortgången sedan 2002). Han hade en lång karriär ända sedan debuten 1968, Harlequin Melodies. Sista skivan, Blue To This Day, gavs ut postumt, 2003.

Tydligen var han en av de första - tillsammans med bl a Johnny Cash och Waylon Jennings - att avvika från den traditionella, konservativa Nashvillelinjen inom countryn. Newbury kallades rentav "hippie cowboy" av vissa.

Nu har Gretchen Peters spelat in ett album med sånger av Mickey Newbury - The Night You Wrote That Song: The Songs of Mickey Newbury.

De tre första singlarna finns tillgängliga på Spotify. Albumet släpps på fredag, 15 maj.

5 kommentarer:

  1. jag gläds när andra äldre rockfarbröder upptäcker mina smala favoriter : ) och när det handlar om newbury måste jag tipsa om en av hans plattor som är en så underbart helgjuten platta att trycka i sig nån söndag framför brasan - en ovanligt sammanhållen platta.
    "looks like rain". jag tycker inte heller du bör missa hans överlägset bästa låt - top 50 ever - "a storm is comin'"

    SvaraRadera
  2. Ja, men jag hittade inte Looks Like Rain på Spotify? De verkade ha ett sållat urval av hans plattor.

    SvaraRadera
  3. ja, det var magert :( men eftersom det ÄR en av de bästa "smådeppa-framför-brasan-en-regnig-söndag-plattor" som gjorts skickar jag gärna över den till dig om du har nåt smidigt sätt att ta emot 60 mb...?

    SvaraRadera
  4. Alla låtar från Looks Like Rain fanns visst tillgängliga via samlingen American Trilogy om jag begriper rätt. https://open.spotify.com/album/72R7ExFffQV93pEaoFMjKC?si=FHI0qaMzQguK7rH6_b5WXw

    SvaraRadera
  5. jajemensan! "cd1" består av just den plattan. med ihopklippta låtar som det var tänkt om man lyssnar i ett svep - nån gång när man är på lagom bluesigt humör. typ : )

    SvaraRadera