lördag 7 mars 2020

Vilka skivor har vi att se fram emot under våren?


Om vi bortser från eventuella överraskningar - albumsläpp som kommer helt oväntat eller med kort varsel - så har vi nog en överblick över de album som kommer släppas under första halvåret. Det är i alla fall ett femtontal skivor som känns intressanta. 

Vilka ser jag mest fram emot?

Nästa fredag, 13 mars, släpper Maria McKee sin första skiva på 13 år, La Vita Nuova. De två första singlarna, Effigy of Salt och Page of Cups, var urtrista, men den tredje, Let Me Forget, låter lite bättre. Därför har jag kvar hoppet om att McKee ska prestera något i samma klass som när hon var som bäst.

27 mars kommer Lilly Hiatts fjärde skiva, Walking Proof. De tre första singlarna låter inte fantastiska, men helt okej. Jag tror ändå det kan bli svårt för henne att åstadkomma något bättre än den mycket bra Trinity Lane.

Mats Ronanders Malla Motel släpps 3 april. Första studioskivan på svenska sedan 2001 års Mats.

Av de många skivor som kommer 17 april är det 44-sångssamlingen 44 av Joel Plaskett jag hoppas mest på.

Många skivor kommer också 15 maj, jag ser mest fram emot Sparks A Steady Drip, Drip, Drip.

5 juni så släpps Courtney Marie Andrews nya skiva Old Flowers. Om hon håller stilen så är det definitivt en av årets tio bästa skivor.

Se fler releasedatum i spalten till höger (spalten syns om du läser i webbversion, ej i mobilversion. Vill du gå till webbversion, klicka på länken längst ned på sidan.)

4 kommentarer:

  1. vet inte om neil young är intressant för dig, men han har FEM skivsläpp i år.

    18/4 homegrown - ett tidigare outgivet album från -77.
    19/6 return to greendale
    24/7 archives vol 2 - typ 8 cd outgivet material
    16/10 rustbucket - tidig konsertfilm med crazy horse
    27/11 young shakespeare - tidig konsertfilm från stratford

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Jag hade en period då jag följde Neil Young men tappade kollen efter Greendale, ungefär. Till och från lyssnar jag på hans nya skivor, men hittills har jag inte blivit biten. Han är nästan för produktiv...

      Radera
    2. nej, han har väl inte gjort nåt vettigt sen typ -75, men allt det nämnda är riktigt gamla officiella arkivsläpp : )

      Radera
    3. Min favorit är förvisso Re-ac-tor som kom 1981 (?). Sedan är det ju svårt att inte gilla de uppenbara, som Harvest, Rust Never Sleeps m fl.

      Radera