söndag 12 januari 2020

Ozzy Osbourne släpper tolfte soloalbumet



Min relation till Ozzy Osbourne som artist är kluven. Jag gillar verkligen hans tre första soloskivor (Blizzard of Ozz, Diary of A Madman och Bark At The Moon, som kom ut 1980-1983).

På de skivorna höll Ozzy sig inom de perfekta ramarna - vassa låtar, bra sång och humoristiskt vårdande av skräckimagen.

Black Sabbath har jag aldrig riktigt fastnat för, även om jag rent intellektuellt kan förstå hur viktiga de varit som heavy metal-pionjärer. Och Ozzys senare solokarriär, nja, jag vet inte.

21 februari släpps hans tolfte studioalbum och 5 december kommer han till Friends Arena - en konsert som blivit inställd ett par gånger pga hälsoproblem.

Ordinary Man, som nya skivan heter, har blivit omtalad av ett par skäl. Ett är att Elton John gästar på piano i titellåten, hör ovan.

Ett annat är att producenten Andrew Watt hävdar att albumet i praktiken skrevs på fyra dagar. Red Hot Chili Peppers-trummisen Chad Smith, Guns'n'Roses-basisten Duff McKagan och Watt samarbetade kring musiken. Sedan följde fyra ytterligare veckor med texter, inspelning av Ozzys sång och gitarrsolon och lite finlir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar