lördag 9 november 2019

Återupptäcker Karin Wistrands soloalbum


Grämer mig fortfarande över att ha missat Lolita Pops återföreningsspelning i går, fredag. Utsålt sedan en tid tillbaka och arrangören var för slapp för att flytta till en större lokal.

Roar mig i stället med att återupptäcka Karin Wistrands första (och enda) soloalbum från 1993, Solen...

Skivbolagen och Spotify gör verkligen en kulturgärning att lyfta fram mer svensk musik som i dag inte går att få tag på. (Lycka till att hitta ett fysiskt ex av den här skivan, till exempel.)

Det räcker att titta på omslaget och lyssna på enstaka minuter av skivan, för att inse att skivbolagen tänkte sig en popkarriär för Wistrand. Jag vet inte om jag inbillar mig, men hon låter aldrig riktigt bekväm i den rollen. Lyssna på singeln Det var bara solen. Klockrent in i P4 var väl tanken, men såvitt jag minns blev det aldrig några listframgångar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar