lördag 18 november 2017

Shortlist för årets bästa skivor


Det förefaller osannolikt att någon av de skivreleaser som återstår i år kan komma in bland de tio bästa. Skulle i så fall vara Van Morrison, som med sin andra release för året - Versatile - verkar vara i gott slag.

Just nu ser shortlist för årets bästa skivor ut enligt nedan, vilket i något fall är överraskningar även för mig.

Till exempel har jag omvärderat Courtney Barnetts och Kurt Viles gemensamma album, som jag verkligen ogillade i början. Nu har jag börjat fatta grejen.

Steve Earle kommer med på shortlist tack vare gamla meriter - jag måste lyssna lite mer på skivan.

Jag tror inte Lindsey Buckingham och Christine McVie når topp tio, men nog är det ändå ett gott hantverk de visar upp.

Svenska Orkan är en ny bekantskap för mig. Det är unga människor, men det låter som om de lyssnar på Nynningen och Nationalteatern hela dagarna.

Jag börjar räkna ned tio-i-topp den 1 december. Länkarna nedan går till Spotify, tyvärr verkar inte Bill & Joel Plasketts skiva finnas på Spotify.

Courtney Marie Andrews Honest Life
Courtney Barnett & Kurt Vile Lotta Sea Lice
Alice B Mega (Skisser 2005-2016)
Lindsey Buckingham Christine McVie Lindsey Buckingham Christine McVie
Benjamin Clementine I Tell A Fly
Gord Downie Introduce Yerself
The Dream Syndicate How Did I Find Myself Here?
Alejandro Escovedo Burn Something Beautiful
Hamell On Trial Tackle Box
Lilly Hiatt Trinity Lane
Valerie June The Order of Time
Aimee Mann Mental Illness
Scott Miller Ladies Auxiliary
Van Morrison Roll With The Punches
Orkan Orkan
Bill & Joel Plaskett Solidarity
Propagandhi Victory Lap
Roadcase Royale First Things First
Buffy Sainte-Marie Medicine Songs
The The Radio Cineola Vol. 4-Vol. 6
Roger Waters Is This The Life We Really Want?
Steve Wickham Beekeeper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar