onsdag 2 augusti 2017

The Pogues - viktiga eller oviktiga?


Sommarmånaderna har blivit bättre, vad gäller skivreleaser. Nu fortsätter det att komma nya skivor även i juli och augusti, även om takten naturligtvis är lägre än under våren och hösten. 

Det lägre tempot under sommaren gör att jag hinner lyssna på annat än nysläppta skivor. Så fick jag här om dagen för mig att lyssna på The Pogues, och blev på sätt och vis positivt överraskad. 

The Pogues är inget band jag lyssnar på regelbundet, utan det kan gå flera år mellan gångerna. (Förutom att du varje jul naturligtvis inte kan undvika att höra Fairytale of New York). 

Irländska folkmusikpurister rynkar gärna på näsan åt The Pogues. Om du följer debatter på nätet så heter det ofta att bandet inte haft någon påtaglig betydelse för folkmusiktraditionen. Läs till exempel diskussionen här, med rubriken How important are The Pogues?

Det är inget underligt i den negativa inställningen. De som värnar en genre ser nästan alltid med skepsis på gränsöverskridare eller artister som "populariserar" en musikstil.

Vad som torde stå utom allt tvivel är att The Pogues fick många utanför Irland att för första gången lyssna på irländsk folkmusik eller musik influerad av densamma. Inte ens relativt populära band som The Dubliners eller The Chieftains kom i närheten av genomslaget som The Pogues har haft. Ur den aspekten tror jag inte bandets betydelse kan överskattas.

Jag hittade också en annan intressant artikel som påpekar att Shane McGowan i sina texter bottnade i irländsk litteratur. Pádraic Grant visar i artikeln The Pogues and Irish Cultural Continuity kopplingen mellan McGowans texter och mängder av irländska författares verk. Läs! Och lyssna på The Pogues!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar