tisdag 11 juli 2017

Vad hände med den svenska melodiradiopopen?


Svenskt musikliv har onekligen förändrats. I dag är nästan all svensk musik som kommer fram R&B, elektronica, soul, hiphop eller popmusik som är färgad av de tidigare nämnda genrerna.

Mittfåran i svenskt musikliv är musik som sjungs på engelska, de som sjunger wailar och det är helt omöjligt att skilja artisterna åt från alla internationella kloner som låter likadant.

Är jag kritisk? Ja, det är jag. Jag tycker dagens musik är oerhört grå och trist.

Vad hände t ex med den svenska melodiradiopopen? Den var inte så jävla rolig den heller alla gånger, men den hade åtminstone någon form av särprägel, svenska språket om inte annat.

Det är sådant jag tänker på när jag lyssnar på smakprovet från Anna Stadlings kommande album.

Stadling har slagit sig i slang med gamle Popsicle-mannen Andreas Mattsson och sjunger också duett med honom på singeln, Den här sången är till dig. Lyssna på Spotify här.

Tematiskt låter sången som en variant av Staffan Hellstrands Fanfar, som också handlar om dem som orkar hantera livets och vardagens vedermödor.

Anna Stadlings album Efter stormen släpps 15 september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar