torsdag 20 april 2017

Matthew Sweet släpper nytt album


Hur många artister följer jag för att de gjorde ett eller två eller tre magiska album för 20 år sedan eller mer?

Varje gång hoppas jag, att nu ska det bli lika bra som 1982 eller 1987 eller 1993 eller 1999.

Det är alldeles för många artister som jag följer på precis det viset.

Matthew Sweet gjorde framför allt två skivor - 100% Fun och Blue Sky On Mars - som jag rankar bland de bästa skivorna jag någonsin hört. Framför allt 100% Fun som är så nära perfekt powerpop man kan komma. När flygrädde Sweet toppade de två skivorna med att faktiskt besöka Stockholm och Vattenfestivalen för en spelning så var jag i sjunde himlen.

Problemet är att efter Blue Sky on Mars, som kom ut för precis 20 år sedan, så har han tragglat vidare och släppt ett drygt tiotal skivor - soloskivor, duettskivor (med Susanna Hoffs, de spelade coverlåtar tillsammans) och trioskivor (under namnet The Thorns, tillsammans med Pete Droge och Shawn Mullins).

Jag vågar säga att egentligen ingen av de skivorna som kom 1998 och framåt har lämnat något bestående avtryck. Coverplattorna med Susanna Hoffs var kul, men de var just det - coverplattor.

Till och från har en och annan låt satt sig lite mer - t ex Trade Places eller Write Your Own Song från skivan In Reverse. Men på det stora hela; njä.

Så kort sagt; det är med lite hopp jag annonserar att Matthew Sweet släpper nya skivan Tomorrow Forever 16 juni.

Det är tydligen hela sex år sedan förra skivan Modern Art, vilket förvånar mig, och indikerar att jag kanske ändå inte lyssnat egentligen någonting på den skivan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar