tisdag 29 december 2015

Årets bästa skivor: 1. Bad Magic, Motörhead


Jag har gått och funderat för mig själv kring varför jag tycker årets bästa skiva är Bad Magic av Motörhead. Bandets 22:a studioalbum är utan tvekan vasst, men är det verkligen årets bästa skiva? Så har jag funderat.

Det spelar ingen roll om det är bäst eller inte. Det är nummer ett på min lista.

Och så slumpar det sig så att i dag, när jag tänkt skriva om Bad Magic, så kommer beskedet att Ian "Lemmy" Kilmister har lämnat oss, bara fyra dagar efter sin 70:e födelsedag. Så sent som på annandag jul fick han veta att han hade en aggressiv cancer. Två dagar senare var han död.

20 dagar innan han fyllde 70 stod han på Hovets scen och genomförde en bra konsert. Visst, han rasslade och rosslade ganska mycket, men ändå; det var en relativt pigg uppvisning av bandet. Gitarristen Phil Campbell hade varit inne på sjukhus och bandet hade tvingats ställa in två spelningar i Tyskland och en i Danmark på Europaturnén. Trummisen Mikkey Dee verkar däremot vara vid god vigör, men så är han ju yngst också.

Mitt i allt detta kom beskedet att bandets tidigare trummis, Phil "Philthy Animal" Taylor, avlidit vid en ålder av 61 år. Det har inte varit något lätt år för Motörhead och nu slutar detta alltså med att bandets primus motor, den enda permanenta medlemmen, Lemmy, också har gått bort.

I ljuset av detta är Bad Magic en god punkt för en karriär som varade i över 50 år. Och mer än så tycker jag inte vi skriver just nu.

Årets bästa skivor: 2. At Least For Now, Benjamin Clementine
Årets bästa skivor: 3. The Park Avenue Sobriety Test, Joel Plaskett
Årets bästa skivor: 4. Pretend, Seinabo Sey
Årets bästa skivor: 5. What The World Needs Now..., Public Image Ltd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar