måndag 12 januari 2015

Skivåret 2015 har officiellt inletts


Och den första skivan från 2015 jag skaffade var Justin Townes Earles Absent Fathers.

Eller rent tekniskt var det egentligen Anders F Rönnbloms skiva The Cosmopolitan Cupcake Conspiracy, men eftersom jag fick den på CD och numera inte har någon CD-spelare så räknas det inte riktigt. Apple har ju tagit bort CD-driven från sina datorer och någon vanlig CD-spelare eller stereo äger jag inte längre.

Så Justin Townes Earle är först ut. Jag har tidigare bara lyssnat på enstaka låtar av denne yngling, som alltså är son till Steve Earle. Men jag provlyssnade på Single Mothers som kom i fjol och är systerskiva till Absent Fathers. Det lät helt okej.

Medan jag skriver detta så lyssnar jag på Absent Fathers och det låter också bra. Naturligtvis lite som pappa, men snällare och inte lika brötigt och rockigt som Steve brukar låta numera.

Vad har vi övrigt att se fram emot i år?

Ja, det är ju många releaser på gång, exempelvis kommer Brooke Waggoner ut med uppföljaren till 2013 års Originator. Albumtitel och releasedatum är ännu inte klart.

Ovan nämnda Anders F Rönnblom-skiva kommer redan i januari. Det gör även The Waterboys nya skiva Modern Blues.

Bob Dylan kommer med Frank Sinatra-covers 2 februari, Shadows In The Night.

Ulf Lundell har på sin blogg aviserat att han funderar på att göra en "Swedehearts", dvs. en motsvarighet till Sweethearts, coverskivan från 1984 då han bland annat gjorde Dylan, Jackson Browne, Randy Newman och Neil Young. "Swedehearts" skulle enbart handla om svenska låtar.

I vår släpps Paul Wellers nya skiva Saturn's Pattern, inte heller där är releasedatum offentliggjort.

Justin Townes pappa Steve kommer med albumet Terraplane 18 februari.

En hel rad releaser ur hårdrocksfacket (eller närliggande) väntas, till exempel Europe, Issa, U.D.O., Scorpions, UFO och Battle Beast.

Av hittills aviserade skivor ser jag mest fram emot kanadensiska Joel Plasketts The Park Avenue Sobriety Test. Hans tre senaste skivor är bland de mest spelade skivorna hos mig.

Håll dig uppdaterad om nya releaser via högerspalten på denna blogg. Strikt personligt urval, jag listar inte skivor som inte har något som helst intresse för mig. (Releaser som t ex Madonna är ett gränsfall. Jag lyssnar aldrig på Madonna, men jag gjorde det en gång i tiden - på 80-talet.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar