torsdag 22 januari 2015

Ebba Forsberg tolkar Tom Waits

18 februari släpps albumet Om jag lämnar dig - Ebba Forsberg sjunger Tom Waits.

Ebba Forsberg har tagit hjälp av Mikael Wiehe för de svenska texterna, precis som när hon tidigare tolkade Bob Dylan och Leonard Cohen.

Wiehe tolkade själv Waits på sitt förra album, nämligen In The Neighborhood, som fick svenska titeln Vårt kvarter.

I ett pressmeddelande säger Ebba Forsberg:

- Min första reaktion på förslaget Waits var att han har för många centrala sånger som en kvinna inte kan sjunga. Dessutom blir mängden misär i hans texter ibland nästan för mycket. Men jag bestämde mig för att göra låtarna utan att krångla till det och utan det "raster" som han placerar framför dem - ett raster av hans röst, av instrumenteringen - och då fungerade det perfekt.

Jag hittar inte någon tydlig beskrivning av vilka Waitslåtar det är som spelats in, men vissa titlar är självförklarande... (Tonfiskskelett råkar jag veta är Swordfishtrombone.)

Jag ska helst inte alls bli kär i dig
Tonfiskskelett
Foto i en ram
En soldats liv
Omväg hem
Regnhund
Om jag lämnar dig
Martha
Hög på månen
Tid

I mars och april får Wiehe och Forsberg sällskap med Plura under en turné som kallas American Songbook på svenska. Läs mer här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar