söndag 21 december 2014

Årets bästa skivor: 1. Gnista+Gas, Alina Devecerski


Det finns bara ett fel med Gnista+Gas, Alina Devecerskis uppföljare till debuten Maraton.

Det felet är givetvis att Gnista+Gas bara är en sex låtar kort EP. Jag hade tyckt att en trippel-LP varit för lite. Så beroendeframkallande är Devecerskis musik.

Sedan Maraton kom ut 2012 har hon släppt singeln Gå för långt, Ebba Grön-covern 800 grader, på hyllningsskivan Tyst för fan, samt Mina vänner med vapen på trippelskivan som släpptes till förmån för Feministiskt initiativ inför valet.

Vi får Mina vänner med vapen, i en annan version, även på Gnista+Gas. Det gör endast fem helt nya låtar, vilket kanske frestar på fansens behov av ny musik. Det hindrar inte att Gnista+Gas är den skiva jag lyssnat överlägset mest på under 2014.

Balladerna är hårda, mörka och snygga - titellåten och Gråt. Det är där hon har sin riktiga styrka, precis som på Maraton, där Det e dark nu och Krigar precis som du var de bästa numren.

De poppigare låtarna har fått kritik från vissa recensenter för att antingen vara tröttsamma och/eller Britney Spears-plagiat. Det senare vet jag väldigt lite om, men jag gillar när Devecerski dundrar på, som i singeln Armé eller avslutande Frälsaren. Popkrokarna sitter där de ska, så det känns aldrig enformigt.

Armé och Mina vänner med vapen (om Husbyupproren) gör att Gnista+Gas känns ännu mer politisk än föregångaren, och något säger mig att Devecerski kommer att fortsätta i den riktningen.

Jag tycker att det som skiljer Alina Devecerski från det mesta annan svensk popmusik som kommer ut är ett personligt uttryck som är ganska omedelbart. Hon kan gå från det gapigt tonårsaktiga till de stilla, hjärteskärande balladerna i ett litet nafs, hela tiden med en akut förmåga att beskriva Sverige av i dag, ibland konkret, ibland abstrakt.

Kan vi hoppas på den där trippel-LPn till nästa år?

Årets bästa skivor: 2. All Love's Legal, Planningtorock
Årets bästa skivor: 3. Cellomusik, Aina Myrstener Cello
Årets bästa skivor: 4. Blues Pills, Blues Pills
Årets bästa skivor: 5. Map To The Treasure: Reimagining Laura Nyro, Billy Childs och diverse artister
Årets bästa skivor: 6. Space Invader, Ace Frehley
Årets bästa skivor: 7. Själen vill ha sällskap, Hansson de Wolfe United
Årets bästa skivor: 8. The Both, The Both
Årets bästa skivor: 9. Protestsånger, Mikael Wiehe
Årets bästa skivor: 10. The Caviar Pizza Man Is Back, Anders F Rönnblom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar